måndag 13 juli 2009

Varför?


Ibland är det svårt att förstå hur man själv agerar. Var på promenad med jobbet idag och gick in i en butik. Vad ser jag om inte en väldigt prisnedsatt joystick. Till spel alltså. Alla som tänkte något annat kan gå skämmas. ;) Hur som helst, grabben har sagt länge att han vill ha en sådan för att kunna spela flygsimulator spel. Jag har inte brytt mig speciellt om det eftersom han i så fall får spara ihop till en sådan själv. Men när priset är nästan gratis är det inte försvarbart att tvinga honom vänta tills han har tillräckligt för att köpa en till vad som annars är normalt pris.

Jag fick ett löfte om att få pengar av honom så snart han fått sin månadspeng, vilket jag godtog utan motsägelser. Han är glad som en lärka över att ha den där pinnen man förflyttar, skjuter och joxar till saker med. Han blev ännu gladare när jag efter en stund sa att han får den som present. Jag är glad över att han är glad. Däremot är det nu jag börjar fundera på mitt eget agerande.

Jag vill att grabben går ut mer. Att han tar sig för. Skaffar fler kompisar. Och så köper jag en pryl som främjar hans spelande? *suck* Jo, rent rationellt kan jag förstå det, men emotionellt är det inte lika lätt. Jag måste sparka ut ungen oftare. Igår tvingade jag honom vara ute i minst 40 min, oavsett om han satt på en sten och väntade ut tiden eller om han tog en promenad. Jag misstänker att det var en sten som blev lite varm under den tiden, men han kom inte hem förrän tiden var ute. Han behöver fler vänner. Kanske blir det skillnad när han börjar gymnasiet. Eller... vem försöker jag lura? Han ska gå på IT Gymnasiet. =P


6 kommentarer:

Virvelvinden sa...

skrattar, känner igen det där. Tvinga ut min son i lekparken i en halvtimme idag med motiveringen att han lär itne få några vänner om han inte går ut.

~Sol~ sa...

Virvelvinden, det är ju helt sant. Bara att skicka ut dem, alltså. *S*

Maria sa...

*skäms lite då*

Ullis sa...

jag förstår dig faktiskt.. det är så dubbelt det där.. det är lite som min mamma, som inte ville främja mitt ätande men hon visste att det var det som gjorde mig glad så ibland föll hon ju till föga liksom.. inte riktigt samma sak, men det är lite påminnande.. barnen tycker ju om det de gör.. liksom..

tycker du är en väldigt bra förälder, skulle varit lycklig om jag var 10 år yngre (av fler anledningar höhöhöhöhö) och din :D

seriöst, verifiering: MULATE
är inte det lite väl likt det vi pratat om idag?? :D

~Sol~ sa...

Maria - Hahahahahahahahaha
Kan just tänka mig det... =P

~Sol~ sa...

Ladyn - hade du varit tio år yngre och min hade du säkerligen tänka annorlunda. *S* Och det andra ska vi inte ens gå in på, för då blir det bara konstigt. =P

Ja, det är ibland en svår balansgång man som förälder måste vandra.

Hahaha, ibland är slumpen rätt rolig. =D