söndag 12 juli 2009

Dialekter


Det finns en hel del dialekter i Sverige. I dessa finns det ord som väldigt få utomstående förstår. Några kända personer tillfrågades om vilka ord i sin dialekt de använder som de tror att någon från andra delar av landet inte förstår. Nedan ser ni ett exempel...

Elita Löfblad, 28, modell.

Stockholmare som bor i Stockholm.

– Ja, jag säger hänga väldigt ofta och jag tror inte folk som inte kommer från Stockholm vet att det betyder umgås. Jag tycker det vore väldigt synd om alla dialekter försvann, det är kul att kunna höra var en person kommer från.


Ja, vad säger man? Kanske bor jag för nära. Kanske bor mina vänner i Dalarna också för nära. Kanske är det likaså med kompisen från Vetlanda. Vi förstår alla att hänga och umgås kan vara liktydiga.

2 kommentarer:

Ullis sa...

hahaha jävligt avancerat.. jävligt roligt dock :P

~Sol~ sa...

Ladyn, jag skrattade iaf. =P