måndag 20 juli 2009

McCourt


Frank McCourt är avliden. Han knallade runt knuten igår. Gick hädan. Reste till Amerika. Vila i frid.

Jo, han var ju egentligen född till amerikansk irländare, så han hörde ju hemma i Amerika. Och han bodde där i många herrans år innan han gick vidare, efter några dramatiska barndomsår på Irland. För de som inte hört talas om Frank McCourt kan jag tala om att han är en författare av otrolig kaliber. Han har skrivit några självbiografiska böcker som gripit miljontals läsare och som vunnit priser. Jag har själv bara läst den första av böckerna, Angela´s Ashes eller Ängeln på sjunde trappsteget som den heter på svenska. Den är otrolig. Jag kunde inte lägga ifrån mig den utan sträckläste den under en natt. Sorglig, tragisk och med en stor skopa humor.

De andra böckerna, ´Tis, Teacher Man och möjligen Angela och the baby Jesus (Lyckans land, Magistern och oöversatt), har jag letat efter på engelska eftersom jag gillar att läsa sådan skildringar i orginalspråk. Jag vet inte riktigt vad den sista boken handlar om och är därför inte säker på om den finns med i listan av böcker jag ämnar läsa i framtiden, men det visar sig.

Om ni inte läst Ängeln på sjunde trappsteget rekommenterar jag att ni gör det.

2 kommentarer:

Lina sa...

tack för erbjudandet, men jag kan inte äta dom. magen tål dom inte =/
vi har ju kvar några sånna hemma också, av dom som du gav robin när han hade... hmm... vad det nu var han led av.

~Sol~ sa...

Lina - OK. Synd att de inte funkar. :(

Han led av ryggskott, tror jag. *S*

Kram