fredag 17 juli 2009

Ålder


Det händer att funderingarna går bakåt i tiden, till då man var ung och fräsch som en nyponros... eller... iaf yngre än idag. Jag satt på farmors balkong nu på kvällen och kunde inte undgå höra grannarna ovanför. Det var tre eller fyra tjejer som satt där uppe och höll hov. De pratade i mun på varandra, sjöng med i de två låtar de hade på repeat och delade med hela kvarteret, fnittrade, kallade varandra för fula ord och sms´ade.

Just det sistnämnda var tydligen av stort intresse. Sådant fanns ju inte när jag var i den åldern. Undrar om det varit likadant då?

"Åååh, nu fick jag sms från min kines!!!"
"Va, har du en egen kines???"
"Nej, du vet han thailändaren jag gav fel nummer till på krogen sist...."
"Åhhh, vad spännande!"
"Men vaddå??? Hade inte du en neger sist?"
"Vad ska jag svara???" *syftar tydligen på kines/thaien*
"Skriv att du är full och fråga om han är kåt"
"Mäh... klart han är kåt, han messar ju med mig!"
"Förresten, vad skrev han då?"
"Han frågade hur jag mår."
"Ähhh, vad tråkig han är. Dumpa honom."
"Hahahahaha, jag är väl inte ihop med honom. Jag ska ju ragga ny ikväll."
*en ny röst hörs lite försynt*
"Hur kan han messa dig om du gett honom fel nummer?"
*en tyst minut*
"Fan vad läskigt!"

Här valde jag och farmor att gå in. Vi såg på varandra och jag kände mig närmare farmors 80 år än jag gjorde tjejernas ~20. Jag ska nog sluta tänka att det skulle vara skönt att vara 20 och sorglös igen. Det existerar bara i den del av minnet som blivit manipulerat av önsketänkande. =P

3 kommentarer:

Ullis sa...

hahahhahahaa fyfan vad klockrent.. dock är jag nog närmre dem än er isf.. dock har jag ju inga RIKTIGA kineser och negrer ;) du vet ju hur det där funkar :P men jag känner igen hela bimbogrejjen.. snillen spekulerar- here we come :D

Bika sa...

hahaha!
ja, ju äldre jag blir desto mer glömer jag av de tråkiga delarna med att vara yngre och tänker så ofta som att det var bättre förr, haha. Iallafall att man hade väldigt mycket roligare förr. Men det hade man ju inte.
Haha, Virrigt känns det som att detta blir. Men ja.
Hej hopp!

~Sol~ sa...

Ladyn - Hahahaha, ja, jag vet hur de ligger till.

Snillen spekulerar är ju något vi alla gör. Jisses, så flamsigt och fnittrigt det kan vara ibland. Men att basunera ut det för hela kvarteret är inte riktigt något jag brukar syssla med. Visar hellre min bimbosida mer selektivt. *asg*