onsdag 15 juli 2009

Morgonstund


Det sägs att den tiden har guld i mund. Jag har retat mig på det uttrycket i många år och just idag på morgonen är jag extra retlig mot det. Visserligen retar jag mig vanligtvis på att det nödrimmas genom att använda det danska ordet för mun och idag för att jag är alldeles för trött för att uppskatta morgonen som den förtjänar, men anledningen spelar mindre roll. Jag retar mig...

Något annat jag funderat på under natten som också retar mig är vad sjutton Önsta Gryta egentligen står för. Det retar mig för att det inte är logiskt och jag hittar inga svar på frågan. Jag menar.... Vallby - en by som fanns på vallen. Hammarby - en by med en smed. Bäckby - by vid en bäck. Skiljebo - något där skiljer något ifrån något. Malmaberg - finns malm i marken/berget (trots att det är rätt platt). Haga - fanns många hagar däromkring. Karlsdal - Kalle var rätt betydelsefull i den dalen. Pettersberg - högsta platsen i stan som tydligen någongång i tiden bebotts av Petter.

Men Önsta Gryta? Det är fan inte logiskt på en fläck. Och söker jag kommer jag bara till Önsta församling, Önsta idrott, Önstaskolan, LegoJesus på Önsta etc etc etc. Inte ett ord om varför man valt det namnet eller vad det betyder.

Och ja, när jag är sömnlös flyger alla vettiga tankar sin kos. =P

4 kommentarer:

marbor sa...

Är övertygad om att dom glömt OCH:et
Det ska vara Önsta OCH Gryta...säkert inte mer vettigt men ändå...så ere...*S*

~Sol~ sa...

marbor - naturligtvis är det så. *skrattar gott*

Men vad fasen BETYDER det??? Jag menar, ditt huvudbry är ändå enkelt, du vet vad orden betyder även om och´et är obegripligt. =)

Anna sa...

Verkar stamma från Önsta Gård. Allt jag hittade om det i min bok..

~Sol~ sa...

Rockern - Jo, att det funnits en Önsta Gård vet jag. Men namnet... namnet... vart kommer det ifrån? *S*

Tack för att du försökte kolla det. =D