tisdag 7 juli 2009

Elak?


En flicka var till djurparken med sin bror. När hon pekade ut över vattnet tog en krokodil chansen. Den bet av hennes finger. Flickan och hennes bror är förvånade (och chockade) över det inträffade och säger sig ha trott att det bara fanns snälla djur i parken.

Kan ett djur som följer sina instinkter anses elakt? Beter sig ett djur (som inte är domesticerat) illa om det gör som naturen menat för den att göra? Enligt en rubrik säger sig personalen inte veta varför krokodilen, i detta fall av arten kajman, anföll flickan. Har man helt glömt bort att det rör sig om ett rovdjur?
Nu vet jag visserligen att man ska ta tidningsrubriker med en nypa salt, men det får mig trots det att fundera på hur vi människor egentligen är funtade.

Jag inser att ordet elakt i just detta fall kommer från barn, men det är ofta vuxna tar till sådana ord också. Jag bara undrar hur ni tänker angående detta. Kan vilda djur vara elaka?

2 kommentarer:

Ullis sa...

hehe, kajmaner är kända för sin.. ettrighet, kan vi säga.. men det är deras NATURLIGA beteende.. om de fick befinna sig i träsket (eller varfan de nu bor), skulle de heller inte käka fingrarna av nyfikna ungar. det är min åsikt. det som i det här fallet är "elakt" är att ha stackarna i så onaturliga miljöer som djurparker ändå är..

jag anser inte att några djur är elaka, tama eller inte.. aggressivt beteende förekommer, men är då oftast orsakat av någon händelse, ellre att djuret har ont eller liknande.. elakhet förekommer endast hos människor. Allt djur gör är mer eller mindre naturligt och biologiskt, de gör aldrig nåt bara för att vara just.. elaka.

~Sol~ sa...

Ladyn, jag kan inte annat än instämma. Elakhet finns inte i djurvärlden som den finns i människovärlden.