torsdag 18 juni 2009

Tvunget


Jag gjorde ett ryck idag. Jag trotsade vädret. Jag var tvungen.

Under somrarna slår vi ihop förmiddagens fikarast med lunchrasten och får då 45 min i ett sträck istället för att sitta ensamma i ett personalrum en kvart på förmiddagen. Vi ser till att det finns sällskap för alla under större delen av de 45 minuterna. Solidarietet, ni vet. :)

Idag bestämde jag mig för att skicka alla mina kollegor på rast samtidigt. Ja, jag hade en baktanke. När de kom tillbaka talade jag om att jag kanske skulle bli lite sen tillbaka från min rast, men att de inte skulle oroa sig, jag skulle komma tillbaka. Sen hoppade jag på en blöt och kall cykel. Närmsta frisör väntade... inte. Hon var fullbokad. Nåja, det fanns en till nedåt gatan. Nä hepp... magsjuka, återkommer på måndag. Hmmmm.... En oansenlig skylt på andra sidan gatan skvallrade om ytterligare en frisörsalong. Där då?

Ja. Nu har jag fått bort det slitna och kan faktiskt kamma igenom håret utan att fastna i borsten. Hur bra som helst. Visserligen fick jag lite skäll av frissan, men det var väntat. Men jag blev ändå förvånad. Denna frissa är den enda jag varit hos som inte påpekat att jag har sååå många hårstrån, men att de är såååå tunna. Istället valde hon att ge en komplimang för mitt mjuka hår (efter att hon klippt bort svintot, vill säga) och önskade att hon hade liknande hårkvalitet.


Nu vet hon ju inte vad hon pratar om eftersom mitt hår är som babyhår och därför kräver en hel massa arbete för att få till någon form av frisyr. När det tidskrävande jobbet är gjort vet jag att det är ungeför två timmar innan allt ligger platt och rakt igen, så det gäller att se till att alla kort tas inom en och en halv timme. Den sista halvtimmen är som om frisyren vore den döende dandyn, kämpande, ovillig att ge upp men väl medveten om att det kommer att det kommer att ske... *s*


Nåja, nu är det iaf klippt så att det kan formas till en frisyr. Skönt. =)

4 kommentarer:

marbor sa...

Ha ha...raka motsatsen till mitt då.
"Oj så tjockt hår du har! Och vilket S J Ä L V F A L L"....*fnyser*..det där självfallet (utläses krull) kan dom stoppa opp nånstans. Jag vill då inte ha det. Hos mig tas alla kort inom en timma efter plattången, sen är det kört..*S*

~Sol~ sa...

marbor, mmmmmm, alla som har tjockt och lockigt ser med avund på de som har rakt och mindre tjockt. I mitt fall är det nog ingen som avundas mig när de ser hur tunt eländet egentligen är. *S* Jag vill ha tjockt och självfall! Jag vill! =P

Ullis sa...

tycker ditt hår är jättevackert jag :) och så sköönt att bli av med det slitna, vet hur det är..

och jag håller med marbor, du vill INTE ha djurtjockt jävla hår med hemskt självfall! det är SATAN!! jag plattar och plattar och hårhelvetet krullar sig som bara den så fort det är minsta fukt ute.. och har man kortare hår än axellångt står det ut så man ser ut som en champinjon eller nåt.. nej vet nån vad!

~Sol~ sa...

Lady, tack. =)

Jag har ju aldrig upplevt det du och marbor har, så jag kan vara avis utan att påverkas av era bedyrelser om att det är bättre som jag har det. *s*