onsdag 17 juni 2009

Osar


Jag har gjort ost. Färskost förstås. Vitlök och gräslök. Jisses vad gott det är! Och vad enkelt. Jag brukar göra några laddningar om året men eftersom grabben totalvägrat ens smaka på det tidigare har jag alltid gett bort en del. Jag menar, det blir lite enahanda att trycka i sig så mycket själv. Jag gör alltid på 1 liter fil och 1 liter yoghurt. Ibland slänger jag i lite gräddfil eller liknande också, om jag råkar ha i kylen och behöver använda det innan det blir gammalt. Hur som helst blir det rätt mycket.

Till den här laddningen lovade jag bort ost till några kollegor. Jag slevade upp den i några 200 g´s burkar och fick ändå dubbelt så mycket kvar själv. Tur är väl det eftersom grabben tydligen drabbats av alzheimers och nu plötsligt bara ääääälskar den. Tonåringar! Vänta bara tills han smakar den som en krämigare dressing till grillat. Då kommer ääääälskar vara allt för tamt. *S*

Naturligtvis har jag smakat den redan. Jag sitter nu här och osar så mycket vitlök att min gamla turkiska granne på Vallby skulle känna sig som hemma. =P

10 kommentarer:

älskadedotra sa...

jag vill oxå smaka *asg*

~Sol~ sa...

älskadedotra, mmmmm, kunde just tänka mig det. *S*

marbor sa...

Men du slutar inte att imponera du inte :-)
färskost...ja jisses :-)

Ullis sa...

åh den har jag glömt bort, den är ju underbar god. Nu vart jag väldigt hungrig.

~Sol~ sa...

marbor, det är så lätt att göra att det nästan är skämmigt att berätta. *S* Hojta till om du vill ha receptet. =D

~Sol~ sa...

Ullis, ja den är underbart god. Det bästa är ju att man kan smaksätta den med precis vad som helst. Jag gillar den iofs oftast med vitlök och gräslök, men det funkar lika bra med tacokrydda, basilika, paprika eller vad sjutton nu man känner för. Fick ett tips om kummin idag, ska kanske prova det nästa gång. =)

Jag får komma förbi med en burk åt dig nästa gång jag gör ett lass. =D

Ullis sa...

du är bäst min vän, skulle älska att få lite av din underbara goda ost. Kram

~Sol~ sa...

Ullis, just denna gång har jag redan lovat bort "överflödet", men K har utkrävt ett löfte om att jag gör nytt så snart vårt lager är slut, så det kommer en laddning till dig om några veckor. =) Kram

Anonym sa...

Hojt hojt!!!

~Sol~ sa...

Hahahahaha.... jag antar att anonym är samma lika som marbor? ;)