fredag 12 juni 2009

Sol i sinnet


Man ska inte gråta förrän fan har flyttat in. Så sa alltid en äldre dam jag kände när jag var yngre. Jag förstod innebörden av orden man faktiskt har jag idag insett att jag aldrig egentligen förstod innebörden av frasen.

Ett telefonsamtal idag bekräftade något jag funderat på sedan igår. När jag senast pratade med kronolle fick jag besked om hur stor min skuld är och att de räknat bort skatteåterbäringen. Jag tog det som ett faktum och målade fan på väggen samtidigt som jag ville gråta. Igår funderade jag djupare på detta påstående. Hur sjutton kan de ta något jag ännu inte fått? Så vitt jag vet är det omöjligt. Jag ringde för att höra hur det egentligen ligger till och fick besked om att min skuld numera är halverad. De hade räknat med förra årets skatteåterbäring och gubben jag pratade med förra gången måste ha sett fel. Jag har fortfarande en större skuld än jag kan betala på ett bräde, men den är numera väldigt överkomlig.

Kvinnan jag pratade med idag trodde inte att de skulle göra en utmätning på min lön eftersom jag enligt utredningen de gjort tjänar för dåligt för att de ska kunna göra det, men jag ämnar iaf göra som förut. Jag betalar in när jag har tillräckligt för att klara månaden och även om det på det viset tar tid kommer jag definitiv vara skuldfri till nästa sommar. =D

Fan vad bra jobbat av mig!

2 kommentarer:

Ullis sa...

Skönt att se ett slut av eländet. Får jag säga att jag är stolt över dig. Vet så många som aldrig klarar sig ur den där fälla och knapp lägger manken till att göra det häller. Big hug

~Sol~ sa...

Tack Ullis. Jag förstår att många ger upp, för det är fan ingen lätt kulle att bestiga. Men jag gav inte upp och det verkar verkligen ha lönat sig. =)
Kram