söndag 21 juni 2009

Namn


Vet du vad ditt namn betyder? Jag kollade upp mina för många år sen, men har sedan inte tänkte speciellt på det. Kanske är det vanligt att man blir nyfiken på det någon gång i livet, vad vet jag, men sonen kollade upp sina idag. *S*

Son; *drypande av sarkasm* Tack så himla mycket för Stilig och Älskad.


Jag; *med begrundande min* Mmmm, jag var lite orolig över att vi valt helt fel men.... *ser lite tveksam ut*... de funkar kanske ändå.... *låter tvivlande*


Son; *med självsäker röst* Ja, men älskad är jag ju iaf.... *ser osäker ut efter att ha sett min min*... väl?


Jag; *glatt* Ja, mormor älskar dig nog!


Son; *går och kollar betydelsen av sitt andra namn*

Son; *ironiskt* Åh, tack som fan! Liten. Liten, stilig och älskad, varav inget stämmer!


Jag; *fortfarande glatt* Men liten är nog personligheten, inte fysiken, så då är det ju ändå rätt!


Son; *ser skadeglad ut* Hahahahaha, jag ska kolla dina namn.


Jag; *ler brett och självsäkert*


Son; *måste återges på orginalspråk* FUBAR!* This isn´t bloody fair!!! It´s totally wacked! How can I be small, handsome and beloved and you be strong and divine????? Thanks a whole lot, mom!


*
Faktiskt använder han FUBAR (fucked up beyond all recognition). Han svär sällan och vet att det och fugly är sådant jag låter passera utan gnäll.

4 kommentarer:

Bika sa...

hmm.. jag sökte på mitt namn på namntoppen.se, och på erica finns det ingen betydelse!
wtf lix??? hahaha

Bika sa...

Det fanns när jag sökte på erika. med k.
"Kvinnonamnet Erika eller Erica är den feminina formen av Erik som betyder "ensam härskare". Enligt en annan teori kommer namnet från latinets erice som betyder ljung.
"
ensam härskare. Inte illa. mitt mellannam är helena, vilket har betydelsen:
"Kvinnonamnet Helena kommer från det grekiska ordet för lysande eller fackla. Tidigast förknippad med namnet är Sköna Helena som var gift med kung Menelaos av Sparta. När namnet infördes i den svenska almanackan på den 18 augusti, var det för att fira minnet av Sankta Helena som var mor till den romerska kejsaren Konstantin den store. Kortformer av namnet är Lena, Ellen och Elin.
"

Lysande eller fackla. Inte illa det heller :)

Ullis sa...

jag vet att ett av mina betyder "älskad" eller nåt sånt.. resten vet jag inte.. alls.. kanske borde kolla

men jag tycker din son är stilig!! och charmig! på ett barnvis! tror han kommer gå hem hos fruntimren när han (och de!) växer till sig :)

~Sol~ sa...

Ladyn, mitt första namn betyder egentligen idegran/idegransbåge, men enligt förklaringen härstammar det av att just idegran är så starkt. Mitt andra namn har, som du läste, en gudomlig innebörd. Stark och gudomlig. Hur fel kan det vara, va? *skrattar*

Ja, han är fortfarande ett barn på många vis, men han börjar växa upp och det snabbt. Jag hinner inte med. *S* Han är blyg som sjutton så vi får se hur det blir med fruntimmer sen. =)