lördag 13 juni 2009

Hypade alster


Jag har en tendens att sky hypade filmer och böcker. Visst händer det att jag någon gång faller för lockelsen att se vad som gör att just dessa filmer eller böcker blir så omåttligt populära, men av dessa gånger blir jag oftast besviken. Jag förstår helt enkelt inte att ståhej runt dem. Det finns dock undantag. Stekta gröna tomater (på Whistle Stop Café) är en av dem. Jag vägrade gå se den när alla tjejer satt och snyftade över den på bio. Aldrig i helvete! En dravlig chickflick. Sånt undanber jag mig. När den hade ett gäng år på nacken hamnade jag i ett sällskap som skulle se den och jag hade valet att stanna i gemenskapen eller gå i ensamhet. Jag valde att stanna. Jag blev mållös. Filmen var stark, gripande och faktiskt inte alls så tjejig som jag trott den skulle vara. Undantag som den gör att jag ibland tar mig för att checka läget med andra hypade alster.


Jag har läst Twilight-serien denna vecka. En ungdomsboksserie i vilken den första boken blivit film och den andra är på gång. Jag tvekade innan jag lånade den, men valde sedan att ta hem de första tre böckerna i söndags. Lite cyniskt öppnade jag den första delen och lät ögonen flyta över orden. Jag var fast! Det allra första kapitlet är det absolut bästa i hela serien*. Jisses, vilken text! Jag läste vidare i spänd förväntan.


Den första boken är absolut bäst, även om de övriga tre delarna också är bra. De faller bara på eget grepp lite då de blir lite förutsägbara. Trots detta anser jag att det är en bra bokserie och jag är glad att jag läst den.


För de som inte hört talas om den kan jag berätta att den handlar om människan Bella, en klumig och mindre självsäker tjej, och Edward, en vampyr med förmågan att läsa allas tankar utom Bellas. De blir kära och får en hel drös med hinder att övervinna i sin strävan efter att vara tillsammans. Bella vill inte åldras eftersom hon då kommer se äldre ut än Edward och hon vill undanröja alla fysiska hinder som står mellan dem. Edward vill i sin tur inte att Bella blir vampyr eftersom hon då kommer att gå miste om många av de mänskliga upplevelserna han anser att hon ska ta del av.


Alla böckerna är välskrivna, de fångar sin läsare och de har ett inslag av ironisk humor som jag uppskattade. Det jag däremot saknade var en fortsättning av första kapitlet. Det är det enda kapitlet i vilket man får berättelsen från Edwards synvinkel. Troligen har andra påtalat detta eftersom det i USA finns ett tillägg till serien, Midnight Sun (även Black Sun), i vilken Edward får berätta sin version av det hela. DEN skulle jag gärna läsa.

Undrar vad jag ska läsa nu?


*Vampyren Edwards synvinkel är smått intressantare än människan Bellas.

5 kommentarer:

älskadedotra sa...

Midnight Sun kommer troligen inte komma ut i bok då något kapitel har kommit ut på internet. Stephanie vet inte om hon vill skriva klart boken. Då hon blev väldigt sårad. Fast det kanske du redan visste...
Kram Ems

~Sol~ sa...

Ems, jo jag läste om det. Trist att de hon anförtrott ett utkast av kapitlet inte klarade av att leva upp till hennes förtroende. Jag hoppas hon skriver klart den. Jag har en känsla av att den skulle vara den överlägset bästa av de då fem böckerna i serien.
Kram

älskadedotra sa...

Jorå, det tror jag med!
Kram

Ullis sa...

jag är likadan.. HATAR hypade grejer.. jag håller mig så långt borta jag kan.. det som funkade för mig trots motvilja är ju Harry Potter-filmerna.. men that's about it :D

~Sol~ sa...

Ladyn, det finns vissa som faktiskt fångat även mig, trots hårt motstånd från min sida. *s* HP och LOTR några av dem. Kan inte rå för det. =D