tisdag 23 juni 2009

Konstigt förhållande


Min syster kommer till stan om två veckor. Varför? Jag förstår faktiskt inte.

Ummm, det där låter kanske hårt, knepigt och mindre kärvänligt och det är det också. Vi var otroligt tighta när vi var mindre, men tyvärr valde min käre far att avlägsna henne från oss andra på ett mindre lagligt sätt när vi var i småskoleåldern. Hade jag inte vaknat tidigare än de andra och haft så tråkigt att jag den morgonen valde att springa över till morsan hade även jag blivit avlägsnad från de andra, men ödet ingrep. Hur som helst träffades vi inte alls mellan att jag var sju och fjorton år. Vi hade så gott som ingen kontakt. När jag var tolv eller så försökte vi oss på att skriva brev, men i den åldern hade jag inget att berätta. Inget jag ville berätta om iaf.


När jag var fjorton kom hon tillbaka. Hon kom in i en familj med fem barn som levt ett hårt liv och som i det hårda livet skapat sina platser. Detta hade inte skett fredligt. Nej, nej, vi hade slagit oss fram till dem. Hon svassade in och trodde att hon som äldst automatiskt var något slags överhuvud för oss andra. Eeehhh? Troligt! Vi försökte bygga upp en bra relation, men det raserades om och om igen. Ett år bodde hon med oss. Ett år då det inte fanns en enda lugn stund. Om hon inte skapade bråk med eller mellan oss syskon skapade hon bråk med eller mellan morsan och hennes (mindre civiliserade) karl. Det var ett tungt år även enligt vår måttstock. Kaos avlöste kaos. Lättnaden var faktiskt stor när hon beslöt sig för att flytta tillbaka till Finland.


Efter några år sträckte vi ut handen mot varandra igen. Försiktigt och inte allt för hjärtligt. Men vi tog iaf kontakt. Det visade sig att hon inte ens tycker om mig. Hon anser mig vara bortskämd (mmmm, jag fick ju ta många slag i mina syskons ställe, jag skötte syskonen, jag lagade mat, jag fick knappt gå ut eftersom jag då kunde ligga i rännstenen och hora etc etc, så jag antar att jag var det eftersom jag ju ändå var den de såg - iaf när det var straff på g), uppkäftig, alldeles för uppfylld av min egen betydelse och trodde jag var rolig. Jag å min sida erkände att jag anser henne oerhört barnslig, blind för det uppenbara, mindre snabbtänkt, slampig eftersom hon bokstavligen kastat sig över alla mina killkompisar, småsint och hade dålig humor. Ni kan ju tänka er hur väl vi kom överens. ;)


Ändå kommer hon och hälsar på. Hon och morsan pratade inte med varandra på femton år och nu är de bästisar. Jisses vad bra syrran är, helt plötsligt. Troligen för att hon är den enda av oss som inte talat om för morsan exakt vad vi anser om vår barndom. Nåja, anledningen spelar ingen roll, hon söker iaf upp mig fortfarande. Och jag försöker. Jag svär på att jag försöker. Jag biter mig i tungan, jag vänder mig bort, jag lämnar rummet. Jag försöker. Ändå slutar det med att jag säger något elakt. Hon bjuder in till det. Den ena inbjudan efter den andra i form av korkade kommentarer landar vid mina fötter och bara väntar på att jag ska mosa henne verbalt. En dag klarar jag. Två dagar om jag
verkligen anstränger mig. Sen är hon en våt fläck på marken.

Jag har flera gånger talat om för henne hur det ligger till. Hon har samma dilemma faktiskt. Hon vill platta till mig också. Problemet för henne är att jag har en livslång erfarenhet av att freda mig mot sådana påhopp. Det gör dels att hennes påhopp är lama och dels att mina svar är tre gånger snabbare och tusen gånger mer svidande än hennes lamheter. Man måste inte gilla sina syskon, men jag försöker iaf vara civiliserad. Men jag önskar att hon kunde stanna där borta.

4 kommentarer:

Ullis sa...

jag vet ju hur du känner inför det där, och jag lider med dig.. det är lite som du inför min sjukdom, jag förstår samtidigt som det är så obegripbart för mig som inte varit med om det, liksom..

haha, jag ser framför mig hur MINA killkompisar skulle reagera om din syster "slampade" inför dem *S* det var ju inte riktigt hon som fick de tjusiga generna i er familj! det vet du ju redan att jag tycker

Jag tycker du är helt fantastisk som står ut, men tycker verkligen inte du ska hålla tand för tunga.. är människan korkad, så var inte rädd för att säga ifrån bara för att ni är släkt eller av någon anledning. Du är en fantastisk person, och en bra människa och förtjänar bättre än att hålla tyst. Var stolt över att du är den du är och inte en grå liten mus som inte talar om hur hon känner/tycker/tänker!

tycker om dig! kram!

~Sol~ sa...

Ladyn, på den tiden hade hon störst tuttar på hela gården så en del av killarna var mer än glada av att hon rätt vad det var landade uppepå dem när vi lekte burken eller liknande, men de flesta blev skräckslagna. *S*

Det är inte det att jag inte säger vad jag tycker och tänker. Hade det varit så enkelt hade det inte varit ett problem. *S* Nej, jag blir bokstavligen så jävla elak att om ord skulle kunna döda hade hon varit balsamerad efter några minuter. Jag gillar inte mig själv när jag hamnar på den låga nivån och gör därför mitt bästa att låta bli att hamna där. =)

Tack för dina ord. De värmer verkligen.
Kram

hRaven sa...

oj... kan bara beklaga...
får hålla koll efter de svarta molnen från ditt håll så man inte blir uppslukad av dem...
*kramar om*

~Sol~ sa...

hRaven, jag ser att du minns min kära syster. *flin*

Molnen blir inte så mörka eftersom jag begränsat hennes besök hos mig till en enda kväll. Hon får absolut inte bo hos mig.

Tack, jag behöver nog den kramen.
*kramar tillbaka*