söndag 7 juni 2009

Sjukdomar


Under natten låg jag och funderade på olika sjukdomar. Ja, ja, kanske lite udda, men faktiskt rätt intressant. Det började med ett rykte jag hört om varför man håller ut lillfingret när man håller i en kopp eller ett glas. Logiskt? Jo, om man har hört ryktet. *S*

På 1500-talet ansågs den plågsamma och dödliga sjukdomen (köns)syfilis vara en modesjukdom och den som inte led av den ansågs obildad och oerfaren. Har ni hört något så otroligt korkat? Lite.... "Hahahahaha, du kommer inte dö i stor vånda, svår smärta och vanställd. Vilken stackars lantis!!!" ... över det hela. Undrar vad "lantisarna" tyckte om aristokraterna som gjorde det till mode och sedan (enligt ryktet) spred modet genom att anse det fint att spreta med lillfingret när de drack eftersom de faktiskt inte kunde böja sagda falang eftersom ledstelhet är ett symptom av syfilis? Jag kommer aldrig förstå människor.

Lepra var även det en vida spridd sjukdom. Som med syfilis blir man vanställd och tappar kroppsdelar. Iaf om man har torrlepra, vilket var den vanligaste varianten i de sk leprakolonierna som växte fram i utkanterna av samhällena. De tvingades bära särskilda kläder och bjällror så att friska människor såg och hörde dem på långt håll och således kunde undvika dem. Känns detta igen från senare dagar? Lazarus-orden, en militär och hospitalorden som grundades under korstågen, anrättade sjukhus i de drabbades samhällen. Från början leprakolonier, idag anrättningar för sjuka av alla de slag. Lasarett har blivit en vanlig samhällsinrättning.

Som ni ser var kopplingen mellan syfilis och lepra rätt enkel att göra eftersom bägge sjukdomarna vanställde sina offer. När jag ändå var inne på sjukdoman var det bara att följa funderingarna tills de gått sin gilla gång. Kopplingen till nästa var väl inte självklar, men det är en välkänd sjukdom som skördat många liv och min hjärna sökte sig fram till den.

Malaria. Bokstavligen dålig luft. Folk trodde förr att man blev smittad genom luften. Insikten om myggen kom långt senare. Den här sjukdomen var förr vanligt här i norden. Jag har svårt att tänka mig detta, ändå vet jag att de sista fallen av inhemsk malaria var så sent som på 1930-talet. Under 1800-talets sista år och ett tiotal år in på 1900-talet var dödssiffran för malaria skyhög. Runt 60 000 fall rapporterades. Hur många mörkertalet var är naturligtvis okänt. För mig låter det otroligt. Malaria är i min uppfattning en tropisk sjukdom. Jag borde veta bättre. Myggor finns ju överallt.


När jag funderat på höga dödssiffror spann den röda tråden vidare till den sjukdom jag vet som skördat flest dödsoffer. Spanska sjukan, en influensa som snabbt spred sig över hela världen. Mellan 1918-20 dog mellan 50-100 miljoner i denna influensa. Folk gick med munskydd på gatorna, de undvek kontakt med främlingar och de dog ändå som flugor. Namnet är dock missvisande. Anledningen till att det kallas spanska sjukan är att flera av Europas regeringar använde sig av krigscensuren för att förhindra att deras krigströtta befolkning skulle drabbas av panik då de hörde rapporter om en sjuka som krävde fler liv än själva kriget. Spanien var därför det första landet som offentligt rapporterade om denna farsot. Även om man idag har lyckats rekonstruera viruset har man inget vaccin mot det. Känns lite obehagligt.


Nästa hopp var återigen naturligt. Vaccin. I väst tog det många år innan man kom på det bildat folk i Mellan Östern vetat i århundraden. Där hade de under lång tid smetat in var från en smittsjuk på nässlemhinnan och då fått en mild reaktion av sjukdomen men klarat sig från att drabbas allvarligt senare i livet. Detta funkade ju inte alltid, men i sådan omfattning att de ansåg bruket naturligt. I väst dröjde det tills någon snubbe såg sambandet med att mjölkerskor sällan fick smittkoppor. Lite forskning visade att mjölkerskorna kommit i kontakt med ko-koppor, nötkreaturens variant av smittkoppor, och därför utvecklat immunitet mot den mänskliga varianten också. Han skapade ett vaccin (vacca - ko på latin) och nu är smittkoppor no more.


När jag kommit så långt i mina funderingar var jag förundrat över de fakta jag stuvat undan i hjärnan och rätt trött på dödliga sjukdomar. Jag övergick till att fundera på kryddor istället.

6 kommentarer:

marbor sa...

Men jösses så du ligger och grunnar på nätterna...du har inte funderat på att söka för det? Hahaha...

Föresten blir jag nu smått orolig över den där syfilisen..och lillfingret...jag har kramp i mitt ibland. Mest när jag pillar med musen...ja datormusen alltså...;-)
(usch vad jag är tråkig...*S*)

~Sol~ sa...

marbor, va?? Tycker du också att jag är galen och behöver hjälp??? Verkar vara en genomgående uppfattning. *S*

Kramp har inget med syfilis att göra så du kan vara lugn. Med syfilis kan du inte böja fingret alls, oavsett vad du pillar med. *S*

Ullis sa...

hahahaha du är ju på väg in i böldhimlen, det hör ju jag det!!

~Sol~ sa...

Ladyn, knappast. *S* Jag tycker det är intressant att se hur sådant påverkat samhället men jag försjunker inte i njutning av att höra om de mindre smakliga detaljerna om det hela... *L*

marbor sa...

Nej då...jag tycker bara du är charmigt småtokig :-)

~Sol~ sa...

marbor... hahaha, bra omskrivning av det. =D