måndag 8 juni 2009

Dans 2

Afro power dansen var som sagt rolig, inte bara att se på utan även den korta stund jag var med. Rörelserna i sig är ju väldigt bra träning och konditionen förbättras avsevärt när man gör sådant regelbundet. Men något som slog mig under denna session var allt visualiserande.

Nu sår ni på en åker = släng ut med handen från magtrakten och rätt ut.

Nu går ni runt på åkern och sår = ta ett steg i taget åt sidan medan du upprepar föregående rörelse.

Nu har det vuxit och ni kämpar er fram i högt gräs = man sveper med armarna framför sig och låtsas att det är högt gräs där.

Nu skördar ni åkern = huggande rörelser med armarna, fram och tillbaka.

Nu slår ni på bongotrumman för att kalla närliggande stammar på skördefest = ha handen långt bakom ryggen och slå med svepande rörelser framåt.

Ni måste gå igenom ett träsk för att komma till festen. Ta på er stövlarna = snabba dubbelsteg samtidigt som man för händerna nedifrån och upp som om man tar på sig ett par stövlar.

Ja, ni fattar...

Jag däremot gör inte det. När det blir på den nivån känns det hela bara fjantigt. Även om jag inser att rörelserna och motionen i sig är himla bra och nyttiga och även om det känns bra att röra sig på det sättet får det faktum att det hela ska vara en berättelse om livet i afrika det att slå bakut hos mig. Alltså, jag är ingen expert, men jag har ändå svårt att tro att det är en afrikan som återberättat hur h*n lever där borta och för det andra är jag petig som fan och tror sällan det finns träsk i närheten av de afrikanska byarna. Jo, det kan finnas, men hur troligt är det egentligen?

Fram för mer rörelse utan töntiga visualiseringar!

3 kommentarer:

Ullis sa...

ahahahahah hur roligt som helst :D jag gillar mest bongo-delen.. har skitsvårt att se hur rörelsen ska vara på just den.. och hur en trumma ska hjälpa.. folk.. mer än 10 meter bort? är det så? :D

ja vafan, man kan ju röra sig ändå, utan att leka negerby..

~Sol~ sa...

Ladyn, nu är det inte så att det är leken att man är afrikan som sköter en åker som stör mig, utan leken överhuvud taget. *s* Jag fattar inte varför man måste ta ner det på dagisnivå. =)

Bika sa...

hur kommer det sig att du inte är röstberättigad? det är den stora varianten av äckliga flugor jag har hemma, men tack för tipset :)