torsdag 18 juni 2009

Enkelt recept


Bild snodd från nätet

Jag lägger upp receptet här istället för att försöka leta rätt på anonyma personers mail. *S*

1 liter filmjölk

1 liter naturell yoghurt

200 g fetaost
2-3 vitlöksklyftor

1 knippe gräslök

salt
peppar
paprikapulver

Ställ ett durkslag i en bunke och lägg i en handduk. Häll filen och yoghurten däri och låt det rinna av. När det runnit i några timmar kan man röra om lite. Förvara i svalt. Vrid ihop handduken när det är möjligt utan att allt rinner över. Vrid ur vätskan i mellan åt. Det hela tar ca 2 dygn, beroende på vilken konsistens ni önskar. Mosa ner fetaosten, klipp i gräslöken, pressa ner vitlöken och krydde sedan med salt, peppar och paprikapulver efter eget tycke.

Så enkelt och så himla gott!


Tillägg; Det blir en ganska stark vitlökssmak enligt detta recept. Ta mindre vitlök om starkt inte faller er i smaken. =)

8 kommentarer:

marbor sa...

Ha ha..det var faktiskt inte jag som var den anonyma :-) Men tack för receptet.
Jag lovar att testa!

Undrar just vem som var anonym...egentligen??

älskadedotra sa...

o det var .... supergott ... *S*

tack !!!

~Sol~ sa...

marbor... var det inte du??? *S* Jag var övertygad om att det var det... Nå, då är det ju tur att jag inte skickade det per mail då. =P Nåja, anonym vill väl vara just det, så det är ingen mening med att grunna på vem det är. *S*

Smaklig upplevelse. =D

~Sol~ sa...

älskadedotra, mmmmm, kan inte annat än hålla med. =D Var så god. =)

Ullis sa...

ah goodie! :D jag brukar köra i kaffefilter, det funkar om man bara gör SMÅ satser :)

~Sol~ sa...

Ladyn, ja det gör det. *S* Jag är däremot helt inkompetent när det gäller att göra i små kvantiteter så jag gör ett stort lass och pytsar ut till vänner istället. =P Dessutom är det ju så gott till mat också så det går åt en hel del när man väl har hemma. =)

Anonym sa...

Tack för receptet. Jag ska prova det snart. Jag är bara någon som brukar läsa din blogg då och då och har hamnat på den genom en slump! Ha en fin midsommar och tack för trevlig läsning!
/Jessica (Anonym)

~Sol~ sa...

Jessica, trevligt att du gav dig till känna. =) Hoppas osten smakar. Man kan ju använda vilka kryddor man vill till själva basen, men se jag listat är de jag personligen gillar bäst. Gör man den ganska lös och ha i någon sked basilikapesto istället för paprikapulver blir det också väldigt gott. =)

Trevlig midsommar!