tisdag 13 januari 2009

~Sol~


Vad är det som utgör en människa?
Är det kroppen, som gör det möjligt att utföra saker?
Är det vilja, som får kroppen att utföra dessa saker?
Är det våra tankar och känslor?

Jag tror att det är en kombination. Kalla det en väl avvägd balans mellan sinne, själ och kropp. Fråga mig inte vad definitionen för själ är. Den är olika för alla. Gör din egen bedömning.

Inom mig är dessa delar inte jämnstarka utan de växlar i dominans. För tillfället är det till stor del viljan som härskar i mig, som får mig att vägra ge upp. Kroppen är svag, men lyder ändå så bra det går och sedan lite till. Det sägs att viljan kan förflytta berg - nu vet jag att det är sant!

Känslomässigt är jag stummare än på väldigt länge. När jag gick ut ur mitt senaste förhållande stod jag lågt, men har sedan dess hittat ett sätt att se det positiva i tillvaron. Småsaker som ändå fått mig att må bra. Jag har bemödat mig att hitta dessa saker, oavsett hur livet sett ut. Just nu är det svårt. Jag blir fortfarande glad av en klarblå himmel, en vänlig klapp på axeln, barnskratt... men det lyfter inte mitt humör som det brukar. Jag har förlorat glimten i ögat, den som tidigare alltid fått dem i min omgivning att le ofrivilligt.

Det har varit en mindre angenäm höst. Just när allt äntligen började ebba av gick kroppen sönder. Resultatet av det är att en redan dålig ekonomi ser värre ut än på flera år, värk, oro över jobbet som timvikarie på ett ställe jag verkligen trivs och vill vara kvar på och sömnbrist. Lätt sedan till det vanliga strulet man har med tonårsbarn och ex samt att man som singel aldrig känner sig så ensam och oälskad som då allt omkring en drar ner humöret.

Det finns solsken i mitt liv. Allt är inte mörker. Snart nog lyser min ~sol~ stark igen. Det måste den göra! Det ska den göra!

2 kommentarer:

Anonym sa...

yes, det gjorde jag på mindre än en sekund :) en rad ur min favoritsång blir det :) det bästa av allt är att om texten sitter på en målad vägg, så kan man ta loss den sen när man tröttnar på den eller om man flyttar och vill ta med den.

svarar både här och hos mig, för man vet ju fanken aldrig vart folk läser efter svar någonstans, haha :)

~Sol~ sa...

Lina, jag hade nog kommit ihåg att fråga när jag kommer i eftermiddag. ;) Men i vanliga fall kollar jag där jag lämnat frågan. =)