lördag 17 januari 2009

Envisa tankar


Jag har länge svurit över forskarnas trångsynthet och ovilja att inse att allt i universum inte behöver vara uppbyggt som det är på jorden. OK, här finns det ett behov av kolväte och syre för att det ska uppstå liv, men varför måste allt liv i hela universum funka likadant? För att vi inte kan tänka oss liv baserat på annat än det vi känner till förstås!

När de hittade vad de trodde var ett tecken på liv på Mars späddes mina funderingar på. Första provet innehöll tecken av liv. Ytterligare två test gjordes för att bekräfta detta, men de visade i sin tur inget tecken på liv alls. OK, men hur konstigt är egentligen det då? Sagda tecken på liv tvärdog väl när det utsattes för forskarnas övertygelse om vad en livsform behöver för att överleva. De hade helt enkelt ihjäl vad det nu än var, puckona.

Ja, detta är något jag retar mig på, så jag funderar en hel del på det. Det finns inget syfte med mina funderingar utan de är bara är. Ibland önskar jag att jag hade kunskapen och förmågan att knäppa alla livsformsforskare på näsan, men det är ju bara fåniga drömmar. Men nu verkar de ändå ha tvingats se sanningen i vitögat och det inte av några tecken av liv från yttre rymden, utan från en mikroorganism som hela tiden funnits här på jorden. Jag skrattade högt när jag först hörde talas om det. Där fick de, de allvetande människorna på sina höga hästar som hela tiden vägrat se andra alternativ.

2.8 km ner i en gruva i Sydafrika har man hittat en bakterie som döpts till Desulforudis audaxviator (alltid dessa tungvrickande namn). Den absorberar koldioxid, kväve, svavel och radioaktiva lämningar från naturmineraler för att överleva. Den behöver inget ljus för att överleva och dess syreupptagning är i stort sett noll. Tji fick forskarna. *hehe*

Något annat jag anser är att vi ska koncentrera oss på det som finns här på jorden innan vi tror oss klara av att ta oss an rymden. Stora delar av världshaven är outforskade och på land upptäcks nya arter varje dag. Är det inte tillräckligt med prestige i det, eller?

Inga kommentarer: