fredag 2 januari 2009

Skillnader


Jag hade ett samtal med Kanelen inatt som fick mig att fundera en del. Just den delen som fick fart på min hjärna handlade om flirtande och dess finesser. Jag hävdar alltid att jag inte kan utöva denna ädla (?) konst. Han i sin tur kommenterade att jag har min egen variant.

Klart en sådan kommentar får min hjärna i spinn. *L*

Nå, hur som helst, utan att gå in på vad vi egentligen sa och inte sa, så kan jag konstatera att jag faktiskt inte flirtar. Det som kan uppfattas av andra som flirtigt är inte menat så på något vis. Visst kan jag ibland önska att jag kunde flirta så att det jag säger kan uppfattas som något otroligt tilldragande och intressant och få mottagaren att lägga extra märke till mig ;), men det är aldrig anledningen till att jag säger saker.

Om min ärlighet skulle uppfattas som flirt så är det lite synd om tjejen på bussen som jag kan gå fram till och säga att jag tycker hon har en väldigt klädsam frisyr, killen i butiken som luktar så gott att jag utan att ens fundera vidare påtalar det, om hon på jobbet som har så fina ögon att man baxnar och det främst beror på ljuset i dem. Klart jag talar om det. Eller den som har något snyggt på sig. Det är också synd om den som har en oerhört stimulerande hjärna som får mig att uppskatta samtalen. vi har. När någon uppvisar en fin egenskap visar jag uppskattning genom att antingen verbalt eller genom att i min tur göra något snällt till den. Det spelar ingen roll om jag känner dem eller inte.

Jag kan ge ett exempel....

Strax före jul gjorde jag en sak som fick mina kompisar att skratta och påtala att det är så typiskt jag. Jag själv funderade inte ens på det förrän det blev kommenterat av andra. Jag var på väg in på Maxi när jag kastade ett öga på den stackaren som stod och sålde julkransar i den kalla, råa kylan som rådde den dagen. Tre minuter senare hade jag lämnat över en kopp varm choklad till den stackars tjejen. Hon såg ju ut att frysa. Min kompis tittade på mig som om jag var en utomjording och sa att det ska vara jag till att göra en sådan sak. Men tjejen blev glad och förhoppningsvis lite varmare både till sinne och kropp. Det är viktigare för mig än att folk tycker att jag är konstig.

Men efteråt har jag hört kommentaren om att hon säkert trodde att jag stötte på henne. Eeeeehhh....? Va? Jag vet inte ens hur hon ser ut. Jag tänkte bara att hon säkert frös och behövde något varmt att dricka. Det fanns ju tillgängligt och jag kunde ge det till henne. Hur kan det bli till att man stöter på någon?

Hur som helst lämnar jag nog alla försök att flirta bakom mig. De sorgliga försök jag faktiskt gjort någon gång i historien är bäst att förneka. De var inte vackra alls. Snacka om platt fall... *L* Bättre att någon blir intresserad av den jag är istället för att fångas av något som ofta är konstlade och anpassade kommentarer, blickar och trams. Förhoppningsvis är han då modig nog att göra det övertydligt för jag är lika dålig på att fatta signaler som jag är på att flirta. :S

8 kommentarer:

Anonym sa...

Åh...mera "solar" till folket!
Man behöver sådana som dig :-)
Fatta vad glad hon måste ha blivit när hon fick sin varma choklad.

Och flirta...jag är nog lika kass på det jag som du...och jag blir lika förvånad varenda gång någon påtalar att jag flirtat för jag gör det inte medvetet...jag blir nog mera paff när någon visar intresse...tidigare tyckte jag alltid att det måste vara något fel på dom..att dom måste ha dålig smak eller så...men jag har vuxit ifrån sådana tankar nu, tack och lov...*S*

~Sol~ sa...

Jag tror hon blev glad. Hon såg iaf glad ut. =)

Jag är tyvärr snäppet värre. Jag fattar verkligen inte då något visar intresse. Kompisarna har gett upp. De står och ser på med bedrövade miner. Jag däremot går därifrån och påtalar vilken trevlig och social människa vi precis träffat. *L*

Anonym sa...

*skrattar*...ja vi får nog vackert vänta på att någon grabbar tag i vårat hår, säger "ugh" och släpar in oss i en grotta och säger "Du är min"....*S*

~Sol~ sa...

Hoppas han bortsett från just den grottmansliknande egenskapen inte på annat vis liknar en sådan... jag har så svårt för ödörer... *asg*

Anonym sa...

Men han kan ju få tugga lite eucalyptusblad...*S*...
Och kroppsbehåringen kan man ju noppa bort...*aj aj oj oj*

~Sol~ sa...

*ser en bytta hett vax framför mig*

Undrar om han skulle vara lika kaxig efteråt... *hehehehe*

A sa...

Du är himla vänlig du.
Varmt hjärta.

Kram

~Sol~ sa...

Jag gillar att vara vänlig.
Jag blir lika glad av det som de jag möter. =)

Kram