torsdag 15 januari 2009

Brand i papperskorg



För andra gången på relativt kort tid har jag ringt brandkåren angående en brand i en papperskorg. Efter allt strul förra gången ringde jag larmnummret direkt, även om det kändes lite fånigt att ringa SOS-alarm för en liten brasa bland skräpet. Men samtidigt hade jag inte möjlighet att själv släcka eländet, så jag hade inte så stort val.

När jag står där och väntar kommer två unga killar springande. Efter sig hade de ett helt koppel med folk. Lärare, mellanstadiebarn, förskolebarn och några andra vuxna. Eeeehhhh....? OK tänkte jag, då är det nog någon som har med sig pulversläckare och då kan jag ringa igen och tala om att larmcenter inte behöver dirigera dit någon bil... Perfekt.

Men nej... ett helt koppel med människor kom helt enkelt för att konstatera att det faktiskt brann. Grabbarna lyckades kväva elden med något, jag såg inte vad, men när det sedan visade sig att det var de och deras fyra-fem kompisar som smög i utkanten av folkmassan som tänt på bestämdes det att de skulle vara de som tog emot brandkåren när de kom. Jisses, jag är glad att jag inte var de. Men samtidigt är det helt rätt. Man ska stå för det man gjort. Hoppas de får lite mer respekt för eld efter detta.

2 kommentarer:

marbor sa...

Bra gjort!

~Sol~ sa...

Det fanns liksom inget annat att göra. Killarna behövde inse att det var allvarligt. Att skämmas lite är bara bra för dem.