fredag 30 januari 2009

Hakat upp mig

Det där med ålder har fastnat i skallen på mig. Jag är 35 år. Nej, nej, tro nu inte att jag har åldersnoja, för det har jag inte. Har aldrig har och finner det rätt otroligt att jag någonsin kommer att drabbas av det heller. Jag trivs väldigt bra med min ålder. =)

Men 35 år.....
Femhundra år sedan var man i övre medelåldern när man var 35 år. Väldigt få levde tills de var 50. Man var gammal när man var i min ålder, både mentalt och fysiskt. Tidens tand var vass.

För bara 200 år sedan ansågs man också vara i medelåldern när man nått den ärevördiga åldern 35. Kanske inte det övre skiktet av medelåldern, men man var på god väg att bli gammal på riktigt.

Idag är 35 år inte ens gammalt. Man är visserligen ingen ungdom längre, men under en tid då många lever tills de är mellan 80-100 år får man faktiskt räkna 35 som ungt. Om man lever i 80 år har man ju mer än halva livet kvar. Orken är också annorlunda än förr. Vi lever ett helt annat liv och således är vi mentalt utslitna, men ingalunda fysiskt utmattade av vårt hårda liv.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen,
Ålder är relativt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Håller helt med dig om att åldern är relativ. Visst det är en siffra som säger hur många år vi levt på jorden. Men den säger ingenting om livserfarenhet, mognad och personlighet.
Hoppas du får en fin helg!
Kram Therese

Unknown sa...

tänk positivt.. bara 30 år kvar att jobba... för 10 år sen var det 40 år... så det minskar sakta men säkert...

~Sol~ sa...

Therese, det lustiga är att alla, precis alla, anser sig ha livserfarenhet, mognad och personlighet. Lustigt hur fel många kan ha. ;)
Ha det bra själv, tjejen!
Kram

~Sol~ sa...

meta, jag brukar försöka tänka positivt. Just idag är det svårt, men jag köper tanken på att det är tio år mindre att jobba än det var för tio år sen. *S*

Mija sa...

35-åringar fattar inte att septumhål är coola *retas*
Massa kramar!!

~Sol~ sa...

Mija, annars så är det så att 35-åringar levt länge nog för att VETA att septumhål INTE är coola... *hehehehe* Men skaffa en sådan du, då blir det lätt att leda dig åt rätt håll i framtiden. ;)
Kramar om.