söndag 21 december 2008

Vem ska övertygas?



Jag har nästan alltid AP öppen då jag är vid datorn.... ja, när jag inte är vid datorn också för den delen. Den är helt enkelt öppen då jag är hemma. Ibland är jag väldigt populär och andra gånger pratar jag inte med någon på flera timmar. Ibland svarar jag inte på mess trots att jag ser att jag fått dem. Allt beror på vad jag gör.

Något jag däremot i regel gör är drar ett svep genom de senaste tio skrivna dagböckerna. Det finns många olika människotyper där som skriver ner några eller många rader om sin tillvaro. De allra flesta av dessa människor är inte individer jag skulle välja att träffa, men det är ändå intressant att se skillnaderna i hur folk lever, tänker och engagerar sig. En del är sorgligt bristfälliga i något eller alla av dessa tre sakerna, men det faktumet är också intressant. Hur kan man ta sig igenom livet utan att ens försöka leva det?

Men det som just nu dragit till sig min uppmärksamhet är alla de otaliga dagböckerna som hyllar deras lycka. Det är fantastiskt att de är lyckliga, oavsett om det gäller kärlek i någon form, suveränt jobb eller helt enkelt en ovanligt stor sinnesro (den sistnämnda är mig veteligen aldrig nämnd). Men när inlägg efter inlägg enbart handlar om hur lyckliga de är, hur bra de har det och hur kära de är blir man fundersam. Detta kan pågå i flera månader. Så har aldrig mitt liv fungerat. Det har alltid varit toppar och dalar. Bra saker som varvats med mindre bra saker. Kanske är det jag som är onormal? Eller försöker de övertyga sig själva snarare än andra om hur bra de har det?

Vad är i så fall meningen med det?

Inga kommentarer: