söndag 14 december 2008

Ditt och datt

Inatt har jag sovit rätt bra. Inte alls som förr, men hur bra som helst jämfört med de senaste tio nätterna. Jag känner mig faktiskt lite piggare. Vet inte om jag inbillar mig att jag är lite rörligare nu än tidigare eller om det är en effekt av att känna mig lite piggare, men jag klagar inte. Inte sonen heller eftersom det inneburit att han fått hembakt bröd idag. *S*

Ord är intressanta. Många ord har en egentlig betydelse och en faktisk betydelse. Jag har alltid trott att ordet ghetto är judiskt. Mest för att det pratas om hur judarna tvingades bo i ghetton under andra världskriget. Att ordet sedan fått representera slumområden är något jag utgått från att det är en efterkonstruktion för att det varit så illa ställt i ghettona. Jag fick nyligen veta att det visserligen handlar om judar men att ordet ghetto är italienskt. Det har använts på detta viset sedan början av 1500-talet då judarna i Venedig tvingades bosätta sig i den stadsdel där alla metallgjuteri låg, den med sämst status. Ghetto betyder helt enkelt gjuteri. Idag betyder det slum.

Forskare har lyckats hitta det protein som gör ebola så dödligt. Vi får se om de lyckas använda den kunskapen till att förhindra att den sprider sig explosionsartat och kanske även att göra den mindre dödlig.


Jag är less på att ha värk.


Vår tids forskare blir alltid lika förvånade när de inser att lämningar av tidigare civilisationer indikerar att det folket kan ha haft väl utvecklat skriftspråk, att de använt matematik i sin vardag och att de levt ett bevämt liv med hjälp av verktyg etc. Men varför? Vad är det som säger att deras civilisationer varit sämre än den vi har? Orsakerna till att de folken gått under är oftast otydliga för oss. Trots allt vi hittar så är våra teorier ändå bara teorier. Vi tror oss kunna tyda tecken och målningar, men egentligen gissar vi bara utifrån de erfarenheter vi själva har. Rosetta-stenen i all ära, men tänk, bara tänk, om den är gjord av något oskolad ungdom som tränade på någon läxa. De kan finnas massor med fel på den och ändå använder vi den som om den är någon form av bibel för översättningen av hieroglyfer. Maya-, Aztek och Olmecmålningarna är än mindre tydliga eftersom vi inte ens har någons felstavade läxa att jämföra dem med. Ändå säger vi oss veta. Hybris.

Inga kommentarer: