fredag 26 december 2008

Utvärdering


Hela kvällen har ägnats åt att spela spel. Först ett otroligt långvarit parti Gin Rummy, vilket undertecknad vann. Jag brukar inte vinna, så det var lite skönt att platta till kompisen som brukar säga att hon dammar till alla andra mot slutet.*hehehe*

Vi började inte spela monopol förrän mitt i natten. Klockan hade blivit ett innan vi spelat klart Gin Rummyn och sedan ätit ett litet nattmål. Men eftersom vi ju lovat att spela eländet så var det bara att hålla god min och ge sig tusan på att vinna. Tyvärr blev vi så trötta att vi efter en och en halv timme bestämde oss för att bordlägga spelet och spela om det hela någon gång då vi inte spelat något att innan.

Själva spelet var väl ok. Det var kontokort istället för sedlar och alla gator etc var värderade till miljoner istället för de futtiga tusenlapparna man spelade med förr. I startpotten får alla spelare 15 miljoner och sen är det bara att investera väl och spela taktiskt. Det hela gick fortare eftersom kortläsaren gjorde alla transaktioner snabbare och smidigare, men samtidigt var det mer förvirrande eftersom det var svårare att hålla reda på hur mycket/lite pengar man hade kvar på kortet. Kanske är det värt att ha en uttags/insättningstabell till varje spelare så att man kan hålla reda på sådant lättare? Spelplanen känns fräschare och roligare och gatorna som vanligt värderade efter verkliga adresser i huvudstaden. Bland spelpjäserna syns nu en mobil, en ostburgare och en formel 1 bil.

Hur som helst så var spelet snabbare, vilket är ett plus, men samtidigt svårare att hålla reda på vilket är ett minus. För någon som redan från start inte gillar monopol blir det alltså tre hotell utav fem.

8 kommentarer:

Anna sa...

Åh! Jag älskar Monopol! Fast jag tror jag föredrar den gamla varianten.. *funderar på vem jag kan tvinga att spela med mig*

Hoppas julen varit bra! :)

~Sol~ sa...

Jag tog mig igenom julen, det räcker gott med det. *S*

Min femtonåring skulle älska om du spelade med honom. Jag gillar som sagt inte spelet. *hahaha*

Anna sa...

Samma här, att inte ha druckit ur hela whiskeyflaskan på jul känns som en bra sak! :D

Spel är ju roligt! Men ingen annan tycker ju det.. Jag har även "Champion", ett gammalt brädspel med hundutställning. Helt underbart..

~Sol~ sa...

Hahaha, just hundspel känns väl inte speciellt lockande, men Alias, Brainstorm, TP, Alfapet, Pictionary, kortspel av alla de slag och andra spel funkar här hemma. Jag gillar verkligen att spela sådant.

Anna sa...

*Smyger mig in i din familj och låtsas höra till* :D

~Sol~ sa...

Men snälla du, jag har Grand Central Station hemma. Det är sällan släkten jag spelar med. *S*

Anna sa...

Hahaha.. Skicka din adress så kommer jag också! :D

~Sol~ sa...

Hahahaha...
Det kan nog ordnas. =)
Men det blir nog inte förrän i mitten/slutet av jan någon gång. *L*