måndag 8 december 2008

Smält

Folk använder olika metoder för att för en stund glömma det tunga i sitt liv. Alkohol, intensivt stressande, gräl om oviktiga saker, att aldrig sitta still, att roa sig på var ledig sekund, att försjunka i något projekt, köpmani... Ja metoderna är lika många som människor som har något som känns tungt.

Fungerar verkligen detta? Jo, för den stunden kanske, men sen då? Om man undviker att bearbeta ligger det ju kvar och när man sedan slappnar av, glömmer bort att förneka, skjuta ifrån sig och undvika, kommer det ju som en oöverstiglig tidvattenvåg. Man kan inte fly sina känslor, de finns ju med en hela tiden.

Vad skönt det vore om man kunde bearbeta dem en gång för alla och sen var det bra. Men nej, det fungerar inte så. Saker man tror sig vara klar med kommer rätt vad det är tillbaka och vänder upp och ner på en. Vilken metod fungerar bäst? Vad ska man göra för att må som bäst?

Idag mötte jag mina bekymmer rakt fram ifrån. Just nu känner jag mig lugn. De är inte oöverkomliga och när jag låtit dem härja fritt ett tag inser jag att de inte ens behöver vara speciellt stora. Jag bestämmer själv hur mycket makt de ska få över mig.

Ikväll kommer jag att gå och lägga mig med ett lugnare sinne än jag haft på bra länge. Skönt.

Inga kommentarer: