måndag 11 maj 2009

Paranteser


Igår läste jag ut en bok, Vackra lögner av Lisa Unger. Den var rätt dålig. Det som gjorde den dålig var egentligen inte handlingen, som man för övrigt kan följa i otaliga amerikanska b-deckare innehålland en oskyldig kvinna som finner sig jagad av både polis och en massa bad guys samtidigt som en tyst, stark hjälte som verkar ha skumma hemligheter i bagaget kommer till hennes räddning. Nej, det som gjorde den dålig var sättet den var skriven på.

Boken är skriven i jag-form. Inget fel i det alls. Jag har läst många bra böcker som är skrivna så. Det som stör mig är alla satans paranteser i boken. Helt ärligt, hur fan kan man skriva en bok i vilken man hela tiden ska betona något i paranteser??? Att huvudpersonen i paranteserna vänder sig direkt till läsaren som om man själv är delaktig i dussinhandlingen gör det hela ännu mer störande! Skitbok!

6 kommentarer:

marbor sa...

Trist att lägga tid och energi på en sådan bok när man bara blir irriterad efteråt.

Föresten...kanske skulle jag kunna kika förbi dig i helgen om det går bra. Du skulle kunna möta upp mig vid centralen och lotsa mig till ett fik..*S*...hittar noll i Västerås.

~Sol~ sa...

marbor, jag läser alltid klart det jag påbörjat... med ett undantag. *S* Ronald Reagans självbiografi var för mycket "jag är bäst, jag gjorde allt rätt, jag skapade alla bra situationer i världen under min mandatperiod blä blä blä". Den fixade jag inte att läsa ut. *S*

Låter som en plan. Har du möjlighet på lördag, månne? Jag tar med mig boken du vann i utlottningen och den du vill låna. :)

marbor sa...

Jag tror lördag ska funka :-)
Du kan väl maila mig ditt telefonnummer så kan vi prata istället :-)
mia_boren@hotmail.com

Lejonhjarta sa...

Alltid skoj att läsa dina inlägg och upptäcka att jag fastnar på något ord här och var. Du använder en hel del ord och uttryck som jag normalt inte använder och även om jag känner till dem så reagerar jag lite på dem. Förmodligen så läser jag för lite och har ingen vana av det... hmm... jag borde läsa mer!

Men idag fastnade jag helt på ett ord och har heller inte hittat någon bra förklaring när jag googlar det. Vad är "dussinhandling"??

~Sol~ sa...

Mia, mail på väg. =)

~Sol~ sa...

Lejonhjarta... dussinhandling är när det är en historia som det finns flera dussin liknande av. Inget speciellt, inget utmärkande. :)

Kul att jag fortfarande får dig att tänka till och utveckla ditt språk, trots att jag i grunden är en "ghettounge". ;)