tisdag 12 maj 2009

Nytt möte


Några dagar sedan skrev jag om hur det kan vara att träffa någon från förr. Idag träffade jag ytterligare en "gammal goding", en tjej jag var som lång och lerhalm med i många år. Ibland var det hon och jag, ibland var det fler med. Vi träffades som 14-åringar och var bra vänner tills vi var runt 22 eller så. Då kom livet i vägen och tiden (brist på intresse?) skapade svårigheter att träffas.

Lustigt, när jag tänker på de åren är det främst några få människor som figurerar., trots tat jag minns många, många av de jag träffade de åren. Några vuxna som av olika anledningar etsat sig fast, men de är oväsentliga just nu. De jag tänker på är de vänner jag hade. Jag var inte lik någon av dem och ingen av dem var lik varandra. Ändå (eller kanske just därför) var vi väldigt tighta. De betydde så otroligt mycket för mig.


Idag har jag ingen kontakt med någon av dem. Vissa följer jag på nätet, genom deras bloggar, men de övriga har jag tappat kontakten med helt. De är de få människorna här på jorden jag blött och stött mina tankar och funderingar, lycka och sorg, förtjusning och missnöje, frustration och glädje med. De är de som idag kan säga när ett visst karaktärsdrag föddes, hur det kommer sig att jag utvecklat en slipad förmåga till att medla, varför jag ibland har pokeransikte, vad som i grunden gör mig glad. Även om en del saker förändrats, utvecklats eller helt enkelt försvunnit känner de ändå kärnan av det som idag är jag.


Det var inte svårt att prata med tjejen jag träffad idag. Faktiskt kändes det lite underligt bara för att vi pratade på som om vi träffats igår och hon ändå ser rätt annorlunda ut nu än för 19 år sen. Jag ser ju också annorlunda ut, men jag ser ju inte det på samma vis själv. Att höra den röst jag skulle känna igen i en stor folksamling men se en fysiskt annorlunda person var udda. Och jisses vad vi hade att uppdatera oss om. Det var hur kul som helst att träffa henne igen.

Jag ska ringa henne någon dag. Bjuda på eller bjuda över mig på fika. Ja. Jag tror jag behöver en promenad nerför Memory Lane. Jag behöver hitta den där tonåringen med höga förväntningar på livet, se flickan som stångades med världen utan fruktan i blicken, hon som visste att det inte skulle bli lätt men ändå längtade efter att få leva. Jo, jag ska strosa ner den stigen.

10 kommentarer:

hRaven sa...

dags att ses kanske? apropå ingenting... och påminnelse om folk från förr. Dags att återknyta med den vi var kanske? *ler* istället för döden som fick oss att ses en dag några år sen.

Bika sa...

haha men du vet vart gimo ligger då? när man skriver det som du skrev så lät det ju lite som pest eller kolera, gimo eller söderfors :)
söderfors ligger någon mil norr om tierp.. så att du vet ;)

~Sol~ sa...

hRaven, ja det kan mycket väl vara dags. Döden var väldigt närvarande på den tiden också, men inte lika påtagligt. Men som du säger, dags att återknyta med den vi var och kanske förlika oss med den vi är idag. =)

Du vet säkerligen vem det är jag menade i inlägget också, förresten. =)

bika sa...

haha okay. kanske kan vara nyttigt att hitta till tierp med ;)
nej jag har för mig att gimo inte är så stort direkt, så man missar nog stället om man blinkar vid fel (rätt?) tillfälle :P

hRaven sa...

osäker men tror det...
umgicks ju i olika kretsar där då...

är sjukskriven månaden ut... kanske hinna med en sväng under kristi flygar helgen?

~Sol~ sa...

hRaven, trust me, denna vet du vem det är. Fröken i fråga bodde på sjätte. =)

Jag hoppas vara ledig på fredagen vid flygare. Kanske kan vi få till det då? Jag står i katalogen. Plinga. =)

hRaven sa...

aah... okej. Jag är med. Ingen jag saknar direkt. Faktiskt. Sånt som händer och livet går vidare.

Slår en pling i början av veckan om det passar. Efter sju eller nåt?

~Sol~ sa...

hRaven, tänk att jag inte är förvånad över att du inte saknar henne. *S* Jag måste ha en otroligt utvecklad intuition. ;)

Det blir bra det. =)

hRaven sa...

det behövs ingen utvecklad intuition för att räkna ut det, inget geni heller.

~Sol~ sa...

hRaven, äsch, nu ska du inte dra ner min uppfattning om mig själv med självklara påpekanden som det där... =P