onsdag 13 maj 2009

Klok


Där jag växte upp var klok liktydigt med tråkig. Kallade man någon klok kunde man lika gärna påstå att det var en grå och trist människa. En sådan vill man ju inte vara.

På sistone, de senaste åren, har jag ofta blivit kallad klok. Förutom att jag faktiskt inte håller med i ordets egentliga betydelse eftersom jag ju inte är någon som sitter och funderar ut klokheter får det mig att känna mig utbota trälig. Som en moraltant, som någon som håller en pekpinne. Sådan hoppas jag verkligen att jag inte uppfattas som.

Jag hittade ett ljus som talade om att Yvonne är vis och rådig.

Mina vänner kallar mig klok.

Jag fick detta i en lyckokaka för några veckor sedan; "Your wisdom will find a way".
På jobbet säger de till varandra att fråga mig om de undrar något.

Folk jag knappt känner kallar mig förståndig.


Jag ska lära mig att ta det som den komplimang det verkligen är. Jag är bra. Jag är inte grå och pekpinnig. Jag är
bra!

9 kommentarer:

Mija sa...

Du är jättebra!! =)
Kramar!!

~Sol~ sa...

Mija, TACK! =)
Kramar

marbor sa...

Tjosan stump!
Jo jag fick ditt mail. Tänker ringa dig imorgon så var beredd!..*S*
Jobbar ju natt nu och är totalt osocial då, därför har jag inte hört av mig än.
Och lördag funkar jättebra. Men vi tar det på telefonen sen.

Kram

Tesstamente sa...

Klok för mig är en av de bästa komplimanger man kan få/ge. För mig innebär det att man är smart, livserfaren/lillgammal, insiktsfull och kärleksfull, resonerar bra och åtnjuter andras respekt. Nån att se upp till och lära från helt enkelt.

Gillar du min definition så kan jag göra en kopia åt dig;-)

Bika sa...

haha öronsus var också en bra benämning :D

jeans och linne är icke att förakta min vän.

~Sol~ sa...

marbor, du är välkommen att ringa och jag anser inte att det är något att behöva se upp med. *S* Jag är inte hemma förrän efter åtta ikväll, så slå en pling efter det om du nu inte väjer att ta det på mobilen. =)

Kram

~Sol~ sa...

Tesstamente, allt beror på vilken omgivning man har. Jag gillar definitivt din definition och eftersom jag är så klok har jag redan kopierat och sparat den. ;)

Tack för alla underbara anekdoter i din blogg. Jag skrattar varje gång jag läser. *S*

Virvelvinden sa...

Klok är inte för mig någon som är tråkig och ha pekpinnar det är en helt annan sorts människa det. Klok är någon som är förnuftig imina ögon. kram

~Sol~ sa...

Virvelvinden, joooo... men det är inte så det uppfattades när jag var yngre, så jag behöver lära mig att ta till mig det som det faktiskt betyder. =)
Kram