onsdag 13 maj 2009

Kalabalik


När jag kom gåendes på min gata ser jag att det står en polispiket vid huset mitt emot. Hmmmm.... Naturligtvis står det en del åskådare, men av det tjugotal som är där verkar de flesta vara inblandade. Hmmmm.....

Det visar sig att fyra killar sprungit in i en lägenhet, slagit sönder en massa saker, plockat på sig annat och sedan kutat därifrån. Jag antar att de inte räknat med att det i lägenheten skulle finnas ett helt gäng människor, varav de flesta var på besök hos sonen i familjen. S

ex eller sju grabbar i 17-18-årsåldern fick tag på den ena av inkräktarna, de övriga kom undan.
Killen de fick tag på behövde ambulans när grabbarna och kvinnan som bor i lägenheten var klara med honom. Tydligen fick de fast honom redan inne i lägenheten, men sedan släpade de ut honom och bultade på honom med en påk eller liknande innan de av okänd anledning låste in honom i en bil. Varför de valde att förvara killen, som inte kunde springa någonstans, där vet jag inte men polisen fick släpa ut honom när de kom.

Jag är inte bättre än någon annan. Jag stannade till för att titta. Jag undrade. Jag funderade. Jag lyssnade på vad som sades och hörde hur folk spekulerade i vad som skulle ske näst. Till slut kändes det lite för mycket att stå där och glo, så jag bestämde mig för att gå in till mig. Just när jag sa till en granne att jag skulle gå inser jag att jag känner igen den ena av grabbarna. Han bor i farmors trapp. Huset polispiketen stod vid är det farmor bor i. Fan! Jag sprang in till farmor för att kolla hur det var med henne.

Tack och lov för att gumman både hör dåligt och har för vana att låsa sin ytterdörr. Hon var skitarg för att grannens minsta pojke hade skrikit sig hes i trappen och att det varit en massa spring, men utöver det hade hon missat uppståndelsen. Hon trodde att någon ryckt i hennes dörr, men när hon gick för att titta var det ingen där. Tack och lov för det!
Vart är världen på väg?

2 kommentarer:

Ullis sa...

hahaha och jag mitt hemska elände tänker: heja de som dunkade på idioten!!
men så hör jag oxå till den lilla, men envisa skaran som tycker man har rätt att skjuta ihjäl folk som bryter sig in hos en :P

~Sol~ sa...

Ladyn, alla är fria till att ha sin egen åsikt. =)