tisdag 19 maj 2009

Ljudbok


Jag har äntligen fått ändan ur och fört över en ljudbok i grabbens mp3. Ja, jag vill ju inte ta bort min musiklista så jag snodde grabbens mp3 eftersom han ändå aldrig använder den. Nu kan jag varva mellan musik och bok efter humöret. =D

Men faktiskt... jag har nog valt fel bok. =/ Den jag lyssnar på är rätt dålig. Inte dålig som i att den är förutsägbar eller att den har en usel handling, utan dålig som i att den är tråkig som fan. Kanske är det så att jag är så van vid att läsa själv och att det då går rätt hasigt. Inte så att jag rusar mig igenom en bok, men jag läser snabbt utan att för den skull missa något i handlingen. Som det är nu lyssnar jag på en röst som läser rätt långsamt och jag känner att det aldrig kommer att bli färdigt.


Det är en kriminaldeckare som heter Hjärtats mörker. En kvinna blev mördad i bokens början. Verkade ju lovande. Man får följa olika personer i olika kapitel. Krimmaren, en kvinna som heter Sara och sedan en del bifigurer. Sara verkar hit intills inte ha något med mordet eller handlingen runt det att göra. Det är synd. Boken hade nog varit bättre då. Istället är kapitlena om hennes frustration över att vara arbetslös, inte få nytt jobb, känna sig som markservice hemma och en längtan att börja skriva en roman mycket längre än de om kriminalaren som försöker lösa mordet. Hennes resa till Frankrike resulterar i en blöt kväll och en vild natt - med en annan kvinna. Jippie, liksom. Hur många olika sätt kan man beskriva ångesten över en sådan situation, tror ni? Författaren är uppe i minst sju redan och det är måååånga kapitel kvar i boken. =S


Jag ska att lyssna klart på detta elände, sedan kommer jag lyssna på Mankells Kinesen. Det är de två ljudböcker jag äger. Om jag inte gillar Kinesen kommer jag skrota hela upplägget som något som inte passar mig. Punkt slut.

4 kommentarer:

Tesstamente sa...

Jag är också en som läser väldigt fort och ljudböcker passar inte mig alls. Jag kan inte koncentrera mig utan börjar tänka på annat och vips så har jag missat två kapitel!

marbor sa...

Jag tror man måste lära sig att lyssna. Det blir nog en vana.
En ljudbok som det faktiskt inte var några problem alls med att lyssna på var "Liftarens väg till Galaxen"...han läser så hejdlöst roligt :-)

~Sol~ sa...

Tesstamente, joooo... jag måste ju erkänna att jag ibland fått lyssna om ett helt kapitel. Men vissa kapitel har varit så himla trista att jag inte brytt mig om att lyssna om även om jag råkat missa lite eftersom jag låtit tankarna vandra. =P

~Sol~ sa...

Marbor, jag vet inte om jag kan lära mig att lyssna. Det känns helt främmande att avverka en bok på så sätt, faktiskt. Men just Liftarens kan jag tänka mig är kul om de lyckats hitta en som läser den bra. Det finns ju underlag för en succé där. =)