måndag 11 maj 2009

Säga ifrån

När jag var på anställningsintervjun till vikariepoolen (som sedemera bytte namn till bemanningstjänst) fick jag frågan "Om du som vikarie ser något som inte är ok, skulle du ha kurage nog att säga ifrån?" Jag svarade tveklöst ja på den frågan.

Jag har levt upp till mitt svar många gånger. Jag har fram tills idag inte behövt gå till någon högre instans, utan det har räckt med att jag tagit det direkt med den eller dem det gäller. Enkelt, rakt på sak och utan krusiduller. Då jag lagt fram saker på ett bra sätt har jag lyckats undvika bråk och sura miner efteråt. Helt ok för min del. Faktiskt. *S*

Idag gick jag över huvudet på någon. Det gäller en kollega (jag skäms över att kalla henne det) som trots lång tid på samma ställe inte har en aning om vad hon håller på med. I mitt stilla sinne brukar jag tänka att särskolan är en bra plats för henne och då menar jag inte som anställd.

Just nu är det i "min" klass känsligt med nya människor och denna person rör upp alla rutiner och gör allt vårt jobb tre gånger svårare. Många gånger har jag muttrat om att jag hellre jobbar med för få personal än får in henne. Och ja, jag har tagit det med henne. Förklarat vikten med rutiner, att alla gör lika och att man absolut ska checka läget med oss "vanlig" personal innan man gör något spontant som i våra elevers sinnen upplevs som en rockad. Gissa vem som inte håller på rutiner, inte någonsin lär sig våra elevers olika svårigheter och som gör som hon själv tycker?

Idag pratade jag med chefen. Jag sa att vi behöver någon i slutet av veckan och att det just nu är extra känsligt och därför ville jag ha ett löfte om att det inte blir den personen som kommer in eftersom det är som att ha en person som aldrig någonsin varit i en sådan verksamhet som vår. Jag ogillar att gå över huvudet på någon, men jag har inget val när människan i fråga inte fattar när man pratar med henne direkt. Jag tror det togs emot på ett bra sätt av chefen, men det visar sig.

2 kommentarer:

Bika sa...

sv: ja, samma här. men de skorna skulle jag lätt kliva i! (på?)
trist med din "kollega" där

~Sol~ sa...

Bika, jo det är himla trist. *suck* Men kanske är jag inte kvar nästa termin och då behöver jag inte längre bekymra mig om henne. Det finns för och nackdelar med att vara vikarie. =)