söndag 1 mars 2009

Jordnötssmör


Jag har alltid älskat jordnötssmör. Det kommer sig från att morsan kommer från Canada och ansåg det ett helt naturligt pålägg eftersom det ju är det där borta i väst. När jag var liten fanns det ett väldigt litet urval av den tjocka, smetiga geggan vi med glädje bredde på våra mackor.

Det enda märke man kunde hitta här i stan på slutet av 70-talet var Sun, som fanns i en liten, svindyr glasburk. Leveranserna från Canada var lite oregelbundna, vilket föranledde till att vi ibland köpte en sådan burk trots det hutlösa priset.
Mina vänner var ofrånkomligt äcklade av mackorna första gången de såg dem. När andra fick ost och skinka på sina mackor under utflykterna fick jag jordnötssmör och sylt på mina. Ja, tillsammans. Underbart gott! Men hur äcklade de än var var det lika ofrånkomligt att jag blev av med mina mackor. Jag fick ost och skinka, vilket för mig var nästan lika exotiskt som det var för dem med jordnötssmör.

Min grabb är liksom jag uppvuxen med att det regelbundet finns jordnötssmör hemma. Han valde oftast det på sina mackor när det var utflykt. Trots den allmänna opinionen om att jordnötssmör är för sött, för kladdigt, för... ja... för allt egentligen.... så älskar vi bägge rostade mackor med jordnötssmör och sylt, helst hallonsylt.

12 kommentarer:

Anna sa...

Men jag vet! Det är sjukt beroendeframkallande! Jag var skeptisk i början, men mina amerikanska vänner åt ju jämt det. Jag kör på jordgubbssylt iofs. :D

~Sol~ sa...

Vi gillar bägge hallonsylt mer, men äter hellre jordgubbar än hallon om det är osyltade bär. =D

älskadedotra sa...

OKEJ .... o när får vi smaka på det då ???????
jag har aldrig smakat på det ... o min tösa ... tror inte hon har det heller ...

~Sol~ sa...

älskadedotra, pallra dig över hit någon dag då. Jag har både sylt och jordnötssmör hemma just nu. *S*

älskadedotra sa...

när var hur ? o hur illa mår jag av ... jordnörssmör????? *S*

~Sol~ sa...

älskadedotra, det är mycket fett i jordnötssmör. Naturligt fett iofs, men ändå mycket fett. I morgon kl. 20? Det blir rostade mackor med gott pålägg då. Finnas annat än jordnötssmör och sylt om ni nu är tokiga nog att inte gilla det. *L*

A sa...

Näe nu måste jag hoppa in här och bryta lite. Fy fasen så sött och vidrigt sliskigt det är med jordnötssmör. Damerna får ursäkta, men det är läskigt med sånt där kladd.

älskadedotra sa...

fine ... vi e där kl 20 *asg*

kramis

Anonym sa...

jordnötsmör och hallonsylt! underbart! brukar jag med köra med :)

~Sol~ sa...

Kanelen, nej, nej, nej... Det är himla GOTT! =D

~Sol~ sa...

Lina, ja, klart du vet hur det ska vara. Någon inverkar måste jag ju ha haft på dig... trots att jag mig veterligen aldrig lärt dig just detta. =P

~Sol~ sa...

älskade dotra, ses vid åtta. =D