lördag 28 mars 2009

Smått och gott


Jag gillar lediga dagar, speciellt då kroppen fattar att man faktiskt kan sova läääänge. I förmiddags var en sådan dag. Grabben är ju tonåring, så trots att jag tyckte att jag själv sovit bort halva dan fick jag ändå väcka honom för att kunna servera brunch, omelett och rostat bröd. Gott, gott och nu står vi oss tills mycket senare, vilket är bra eftersom jag inte känner för att laga mat på ett tag idag. =)

Jag kollade skatteåterbäringen. Helt ok. Femsiffrigt. Iofs får jag inte ta del av dem eftersom farbror staten kommer att hånflina när han snor dem direkt utan att passera gå, men faktiskt gör det inte så mycket. Det är lättare att veta att man får ner skulden lite om man slipper lägga ut pengar från egen plånbok och sedan fundera på hur fasiken man ska överleva månaden.

Grabben verkar ha bestämt sig. Han pratar inte om att gå tillbaka till pappan, han har hämtat det viktigaste därifrån (mmmm, datorn förstås) och han har visat en ovanlig iver i att följa reglerna här hemma. Det senare kommer att mattas rätt snart, men det första kanske inte gör det denna gång. Han verkar uppriktigt trött på situationen där borta.

Glasögon. Det är på tapeten här hemma. Jag vill ha nya, men det är ju bara att glömma. De jag har funkar och jag har inte råd att skaffa nya bara för att jag tröttnat på dem jag har. Men grabben ska få en synundersökning och blir resultatet vad jag misstänker kommer jag ändå att få punga ut med en massa trolleripengar på glasögon. C´est la vie....

Jag är rädd för att jag blivit glömsk. Det känns hela tiden som om det ligger något precis utanför räckhåll för minnet. Det handlar inte om en sak utan det är något som sker i olika situationer och jag får en mental bild av en hjärna som frustar fram fragda ett tag innan den skenar iväg helt in i landet Ingenstans. Oftast visar det sig att jag inte alls glömt något och att mitt minne faktiskt plockar fram det jag behöver och mer därtill, men känslan av glömska är ändå påtaglig. Är lite jobbigt faktiskt.

Earth Hour. En timme ikväll kommer det vara mörkare än vanligt här hemma. Inte speciellt mycket mörkare iofs eftersom jag aldrig har taklampan tänd i vardagsrummet och jag har för vana att släcka i de rummen jag inte vistas i, men det blir ändå en skillnad. Jag ska släcka ner akvarierna också, men pumparna får nog allt fortsätta gå... =P Tv´n, datorn, radio... nedsläckta. Levande ljus och samtal alternativt en bra bok får det bli istället. =)

Inatt är det dags att ändra klockorna. Undrar hur många som kommer vara förvirrade i morgon bitti. *S*

2 kommentarer:

Ullis sa...

vafan får alla jävla sina skattepapper utom jag!!!! jag vill OXÅ ha!! jag vill ju veta!! horerier säger jag!

vet hur det är med glasögon.. kostar ju SATAN.. men tacka gudarna för avbetalning..

dock, har han ett "normalt" synfel finns det ju bågar för 500 spänn inklusive glas på nätet.. har en kompis som köpte sig två par för en tusenlapp, inklusive glas och allt.. värt att kolla upp? man behöver bara undersökningen då ju ^^

~Sol~ sa...

Jag gick in och kollade genom nätet. Fick inte hem skattepapprena förrän idag, faktiskt. E-leg och sen in på skatteverkets sida så är det klart. =)

Jo, avbetalning är bra. Tur att han har en pappa jag kan dela utgiften med också. Vi får väl se vad optikern säger...