onsdag 25 mars 2009

Bondemässa


Jag gillar när det finns lite olika saker att besöka, speciellt då det finns olika intressesfärer som gör att det finns något för alla. I morse såg jag en affisch om en bondemässa som ska ta plats här i stan i helgen. Men faktiskt... den har nog en rätt liten intresseklubb. Nicaraguansk bondemässa. Eeeeeehhhh...? Jag har inget emot nicaraguaner, missförstå mig rätt, men är det inte liiiiite långsökt att ha en bondemässa för dem här? Mig veterligen finns det väldigt få, om några, aktiva nicaraguanska bönder här i landet.

Visst är tanken god och troligen är alltsammans ett jippo för att samla in pengar till sagda människor, men läser jag en affisch där det står nicaraguansk bondemässa plingar det till i min skalle att den sagda folkgruppens bönder ska sälja eller visa upp sina produkter. Är jag för enkelspårig...?


Jag såg att det största dragplåstret till jippot är att ABB-kören ska uppträda. Det är en förnämlig kör som faktiskt är värda att höras. Däremot tänker jag inte betala de 100 kr det kostar i inträde till den nicaraguanska bondemässan för att få höra några sånger av ABB-kören. Det skulle vara intressant att se besöksstatistik för mässan sedan. När man sedan sett den statistiken vore det även intressant att se en lista över hur många av dessa besökare som inte var nicaraguaner eller hade nicaraguanska rötter i grunden.

12 kommentarer:

marbor sa...

Men du....100 spänn i inträde...Hmmm..vad sägs om att jag åker till din stad i helgen och så har vi en alldeles egen bloggmässa?
Vi kan sälja bokstäver...och kanske några siffror.
Tror tom jag har ett par gamla tangentbord och möss som borde gå som smör i solsken.
Jag behöver påfyllning i kassan!!!

~Sol~ sa...

marbor, jepp en hel hundring i inträde. Låter helt absurt, eller hur? Din idé låter fenomenal! Jag behöver också lite tillskott i kassan. Vi behöver kanske inte ens ha bokstäver eller siffor, utan kan sälja print-offs med dem.... då spar vi på dem och kan återanvända dem. Lite färg till skrivaren är ju inte så dyrt om man väljer en bootleg-variant. =D

marbor sa...

Ja så gör vi! Och dom får betala 10kr per bokstav, minst 10 st. Och vill dom välja själva vilka så kostar det också extra :-)...*hoppar runt*

~Sol~ sa...

marbor, ja... och när de sedan vill lämna vår mässa måste de betala 10 kr i grindslant. *hoppas jag också*

Vi skulle bli fantastiska mässarrangörer, du och jag. =D

Ullis sa...

hahaha fyfan vad roligt :D min gamla sånglärare leder den kören tror jag..

och på tal om pengar.. MIN konsert jag har nu i helgen ska de ha HUNDRASEXTIO spänn för, tydligen.. det är inte kattskit, hahaha.. men jag har uppmanat all släkt och sånt att skita i det.. 160 spänn är helt galet..

men.. det kanske finns värsta.. massan med nicaraguanska bönder! de har bara VÄNTAT på sin mässa!!

~Sol~ sa...

Men herregud... 160 spänn för ett köruppträdande, liksom. Hutlöst.

Eeeehhh... joooo... klart... det kan ju finnas en uppsjö med nicaranska bönder som väntar och längtar, men troligen vill de hellre ha en lokal mässa i Nicaragua som de faktiskt kan delta i. =P

Unknown sa...

Hej Du Sol,
Det verkar inte som att Du riktigt vet vad en MÄSSA är. Det är ett musikaliskt verk som följer ett förbestämt mönster som bygger på ritalerna i den katolska mässan. Den Nicaruguanska Bondemässan är namnet på ett musikverk, så det vore som att vi hade sjungit Mamma Mia-musikalen eller nåt.
Di bör kanske forska reda på lite mera fakta innan du skriver negativa kommentarer på nätet. :-(
100,- behövdes för att betala musiker och omkostnader.
Kyrkan hade ett par hundra besökare och jag tror ingen var nicaraguan. Och ingen blev såld dessutom (mer än på musiken förståss!). :-)
/ Thomas (sjunger i kören)

~Sol~ sa...

Hej Tomas,
som du förstår är jag lekman och tolkade därför affischen som en sådan. En bondemässa är för mig ett tillfälle för bönderna att samlas och visa upp sina gröder och verktyg etc. Visst vet jag att det finns många olika sorters mässor och jag vet faktiskt att man kan ha mässa i kyrkan också och att det då handlar om musik. Nu valde jag att raljera lite utifrån min egen tolkning. =)

Vad kul att mässan verkar ha blivit uppskattad, trots allt. Tack för ditt inlägg. =)

Unknown sa...

Hej igen Sol,
Det är lugnt. Vi tog det hela med gott mod i kören. Igår hade vi repetition. Jag läste upp Ditt inlägg, och det väckte inte så lite munterhet när folk insåg hur ordet mässa har kunnat missförstås. :-)
Kom och hör på oss på slottsgården den 30 april kl 19.00 föresten. Fast vi sjunger ingen mässa bara vårsånger.
Ha det bra,
Thomas

~Sol~ sa...

Tomas,
faktiskt hade jag inte trott att ni skulle gå omkring och vara sura över ett blogginlägg från någon som inte ens var på mässan, men det är ändå skönt att höra att det finns humor i världen. =D

Ha det bra!

Unknown sa...

Sol, Nu vet jag inte vad Du menar med SUR? Vi har bara tyckt att Ditt inlägg var mycket roligt. Inget annat, om Du har trott det.
Kram, ha det bra, / Thomas

~Sol~ sa...

Thomas, det var liksom lite metaforiskt menat på ditt uttalande om att ni tagit det med gott mod. Den egentliga meningen är att jag inte tror ni tog illa upp. =)

Sköt om dig!