söndag 30 augusti 2009

Vallfärd


Jag sitter i köket just nu. Utanför går det ett lämmeltåg. Än är det tidigt, så tåget går enbart i en riktning. Om några timmar kommer det gå åt bägge. Men just nu vallfärdar folk ner till Rocklunda med spänst i benen.

Jag förstår inte. Om alla de som gick hade haft barn med sig hade jag haft mer förståelse, men många vallfärdar till detta kaos utan att ha knattar med sig. De går för att trängas, puttas, tvingas stanna för att det är knökat av folk som träffar bekanta och väljer att stå mitt i gången för att prata, överfallas av lukter från alla stånd som säljer langos, våfflor, hamburgare, korv, grillad majs, alla barnfamiljer som desperat försöker hålla koll på sina avkommor - eller helt enkelt låter dem springa vind för våg - barnvagnar och allt vad sjutton som nu finns där nere i detta område av total anarki.

Kvällarna har varit fulla av ljud. Skrik, gråt, skratt, uppspelta ungdomar som fått för mycket i sig. Ett ungt par stod utanför mitt öppna köksfönster och diskuterade vart de kunde stjäla en cykel för att ta sig hem. De var lite orutinerade och det krävdes bara en diskret hostning för att de skulle lägga benen på ryggen. Marknadshelg.

Visst gillar jag karusellerna, men priserna är skrattretande höga. Stånden kan decimeras till en tredjedel och då skulle det ändå finnas minst fem stånd kvar som sålde samma saker. Matoset som ligger som en filt över området får en att tro att man står inuti en fritös.

Nej, jag förstår inte denna vallfärd.

6 kommentarer:

Ullis sa...

hatar marknad... tattigt skräp och skit.. iofs, nu går jag ju ner ibland.. även om det är typ 5 år sen sist.. gillar maten, och gillar tröjorna.. finns mycket bandtröjor, händer att jag handlar sånt.. har köpt nåt smycke oxå.. silverhammaren jag har på mig jämt.. den var helt okej pris på.. eller hehehhe min dåvarande bästis fredrik fick köpa den :P

marbor sa...

Men GUD vad ni är tråkiga tjejer!
Marknad är SKOJ!
Just dofter, alla stånd, alla människor, prutanden hit och dit...I LOVE IT!

hRaven sa...

ta sig dit en gång per decennium funkar finfint för mig... blir ju då påmind om varför man inte ska gå... men slapp ju det värsta klockan tio på morgonen iofs... hann därifårn innan allt småfolk...

~Sol~ sa...

Ladyn - Jag köper otroligt sällan något när jag tvingt mig dit med farmor eller med jobbet, men i år valde jag ut en tröja och en korthållare som grabben ska få när han fyller i slutet av nästa månad. Gäller att planera... och pruta. =P

~Sol~ sa...

marbor - ja, jag är SKITTRÅKIG när det gäller Västerås Marknad. Andra marknader kan jag med mycket bättre, men vår- och höstmarknaderna här får mig att vilja kräkas. Kan inte hjälpas...

~Sol~ sa...

hRaven - ska man nu äventyra sig dit är kl tio år fm helt rätt tid att gå, speciellt på söndagen. Jag vet EXAKT varför jag kämpar som en galning för att slippa gå, även om jag ibland förlorar kampen. *S*