söndag 23 augusti 2009

Stick


Hur man planterar om en stor high chaparral:

1. Stå på ett ställe med bra svängrum.
2. Se till att ha ordentligt handskar och helt heltäckande kläder.
3. Be någon hjälpa dig hålla den.
4. Lyft försiktigt över kaktusen till den nya krukan och låt den andra hålla den medan du fyller på jord.
5. När kaktusen står stadigt ställer ni den där den ska stå och går därifrån med en känsla av väl utfört arbete.

Hur man inte ska göra då man planeterar om en stor high chaparral:

1. Tro inte att du kan göra det själv.
2. Om du trots allt är så dum, se till att handskarna är av läder eller grovt material. Thinsulate i fleece funkar inte!
3. Välj för all del inte att stå så nära det ställe den ska stå som möjligt för att spara tid och förflyttning senare om det stället även innebär en trång plats.
4. Efter att man stuckit sig rejält när man lyft över den i den nya krukan är det givet att den bara ser ut att stå stadigt när man ska fylla på mer jord. Släpp för fasen inte, hur stadig den än verkar vara!
5. När du ändå släppt är det smartast att bara se på när den ramlar.
6. Skrik på hjälp när den ska lyftas upp. Den sticks!
7. Tvinga den som motvillig hjälpt dig samtidigt som h*n försöker hålla sig för skratt att stå kvar och hålla eländet medan du fyller på mer jord.
8. Muttra inga fina ord som den hjälpsamme kan använda mot dig sen.
9. Skjut djävulens tortyrredskap (läs: kaktusen) på plats och börja dammsuga upp all jord och skräp som spred sig som ett svampmoln när eländet välte.

10. Svär att aldrig göra om det!

5 kommentarer:

marbor sa...

Är det inte enklare att bara köpa en ny?

Tack för kvällens skratt :D Fan att ni inte filmade eländet..*S*

Virvelvinden sa...

asg, lovar att påminna dig nästa gång du kommer på denna ide :D

~Sol~ sa...

marbor - köpa en ny?? Jag funderade på att elda upp eländet och vara utan! *s*

Jag gillar den faktiskt, den var liten som sjutton när jag fick den. Men jag ska aldrig mer plantera om den. Hellre delar jag upp den och får många små istället. =D

Jag å andra sidan är glad över att eländet inte finns på film. *hahaha*

~Sol~ sa...

Virveln - TACK! Visst sa jag i telefon att jag skulle plantera om eländet? Att du inte varnade mig för min hybris då... Du har ju sett monstret. =P

Ullis sa...

haha du är så jävla duktig.. jag tror fortfarande på att linda in skiten i typ.. en brandfilt eller nåt, såndär med typ plast på undersidan.. eller köra på minikaktusar ;) men den är ståtlig!