tisdag 27 oktober 2009

True Blood


Nu har jag sett nio avsnitt av sagda serie. Jag är fortfarande inte imponerad. Jo visst finns det lite underhållningsvärde i den, men jag förstår inte hur den kan vara så uppschaussad. Den har vunnit flera priser och det har skrivits enormt många spaltmeter om serien. Ok. Det är som det brukar med en serie som faller den stora massan i smaken. Men bästa skådespelarinsats, bästa manus och vad det nu kan vara? Nej, det ser jag inte.

Min spontana reaktion är att serien egentligen är en ursäkt för att visa upp en massa nakna kroppar. Ja, ytterligare en ursäkt alltså. Den promiskuöse Jason sätter på kvinna efter kvinna i scener som visar det mesta, iaf av kvinnokroppen. Intressant att de i den hycklande, rättfärdiga staten USA väljer att visa sådant så länge det inte involverar sjävla genitalierna. Bröst och alla andra kurvor är går bra.


Huvudpersonen i serien är en kvinna som jag rent spontant tvivlar på har alla hästar i hagen. Ok, det finns förklaringar till varför hon är annorlunda, men inte till varför hon beter sig sig som en efterbliven fjortonåring. Hennes bästa väninna är en väldigt emotionellt störd kvinna som är en sådan stereotypt arg, svart person att det mest känns löjligt. Männen i serien är knappt bättre. De springer efter kvinnorna i serien som om dessa vore insmetade i feromoner. Vampyren blir kär i miss Inte-helt-där-kvinnan medan den som från början var kär i henne visar sig vara av annan variant än vanliga män i allt utom att han väljer att involvera sig med första bästa kvinna när hans kärlek inte blir besvarad. Vilken? Men gissa? Det vore ju helt osannolikt att han inte valde arg, svart kvinna, eller hur?


Lite lustigt är det att huvudpersonen, som är kär i och ligger med en vampyr samtidigt som han suger blod, har svårt att ta till sig att det finns andra konstiga varelser i världen. I avsnitt nio säger hon "Det händer för mycket konstigt just nu, jag orkar inte" eller något liknande. Detta är långt efter att hon accepterat vampyrer, haft sex med och varit mat till en, sett folk bli uppätna och allt vad fasen det varit. Jo, hon är dessutom telepatisk. Men det tar ändå nio avsnitt innan hon reagerar på att världen är underlig.

Alexander Skarsgårds karaktär är tydligen ansedd som väldigt sexig och otroligt populär där borta i väst. För min del känns den rätt överspelad. Att de slängt in lite svenska här och var gör honom knappast sexig. Personligen anser jag hans karaktär vara en parodi.

Jag tänker se några avsnitt till. Iaf ta mig igenom första säsongen. Vi får se om jag bryr mig om att se nästa säsong. Just nu tar jag mig bara igenom dagen. En lagom iq-befriad serie är precis rätt.

7 kommentarer:

Ullis sa...

jag har svårt att se en karaktär spelad av honom som sexig.. jag menar han ser ju fortfarande ut som han gör! det påverkar ju ändå *S*

~Sol~ sa...

Nej, jag finner inte heller honom sexig, vilket bidrar till den oförstående attityden inför detta fenomen. *S*

hRaven sa...

Håller med: Jag försöker också komma underfund med vad det är i den där serien som lockar... jag ser på avsnitt och efteråt inser jag att det faktiskt kunde ha kvittat. Men ja... ändå tittar man.

Jag tror storheten består i att det faktiskt är vampyrmani over there just nu i och med Twilight böckerna. TB ger ju veckodoser till en törstande fanclub.

Anonym sa...

Det var en riktig sågning det där :) Jag ska inte hålla med för jag tillhör dom som gillar det! Ändå är jag ingen storförbrukare av vampyrtemat annars men True Blood har hållit mig fången sedan första avsnittet. Jag följer den avsnitt för avsnitt på ettan. :) Ser verkligen fram emot vartenda ett dessutom,. Håller med dig om att det är väl mycket naket och sex men bortsett från det så gillar jag mystiken, tonen, och skådespelarna också. Har aldrig varit någon stor fan av Skarsgårdsgrabben men här tycker jag han är bra! Ser verkligen fram emot kvällens avsnitt :) Först Grey´s och sedan True Blood. Höjdarkväll för mig!

~Sol~ sa...

hRaven - Ja, Twilight har ju lockat fram mystiken angående vampyrer igen. Det kommer och går. Vi som är av vår generation minns hypen kring dem när Keifer Sutherland och pojkarna lekte odöda i The Lost Boys. =)

~Sol~ sa...

ametrin - Va???? Har vi äntligen hittat något vi inte tycker lika om??? Otroligt. NU är jag chockad. *S*

Men jag är glad över att du har behållning av serien. Jag har sett hela första säsongen och trodde faktiskt man redan var inne i andra här. Hade inte tänkt se mer än vad som gått här för att sen kunna ägna ytterligare en iq-befriad timme framför tv´n utan att behöva leta efter något att ägna den åt. True Blood kommer aldrig hamna på någon topplista hos mig, men den duger att slötitta på. Förresten har jag fastnat för signaturmelodin. =P

hRaven sa...

Jodå. Gamla goda tider det där, och kan ju klargöra för alla andra läsare att jag älskar vampyr filmer, serier, böcker, ja, you name it... och allt som hör till... MEN... TB ger mig ingenting såsom det är just nu. Jättetrist egentligen när man tänker på det. Kanske tar sig?

Och jag håller med om att signaturmelodin hakat sig fast. Trodde inte att det skulle bli så när första avsnittet visades.