torsdag 8 oktober 2009

Pristagare

Herta Müller 2007. Bild från Wikipedia

Nu är det officiellt vem som fått nobelpriset i litteratur. Hon heter Herta Müller, är en exilrumänska som numera bor i Berlin. Hennes böcker skildrar den tyska minioritesbefolkningen i det kommunistiska Rumänien i en självbiografisk anda. I hemlandet anses hon mana till upproriskhet och hennes regimkritik tvingade henne till slut i exil.

Alltså... Jag säger inte att hon inte förtjänar nobelpriset. Absolut inte. Jag har aldrig någonsin hört talas om henne innan och kan inte yttra mig om hennes kapacitet som författare. Men det är just det som återigen fått mig att reagera.


Hur kommer det sig att det inte är någon man åtminstone känner igen namnet på som får nobelpriset? Jag har aldrig läst en bok skriven av någon nobelpristagare. Har du? Faktiskt har jag aldrig ens lockats att göra det heller. Det är obskyra, udda alster som lockar personerna i akademin. Inget som lockar den allmänna massan, som jag anser mig tillhöra. Varför är det så?

6 kommentarer:

Ullis sa...

det där tänker jag jämt på.. men jag tror de gör så för att vara lite svåra.. alltså typ.. pretentiösa.. och leker smarta för att folk ska tro att de håller hög klass.. att de ger sig fan på att hitta nån liten skitförfattare (ja, jag vet faktiskt inte heller, ber om ursäkt), som har lyckats få ut en bok liksom.. bara för att.

~Sol~ sa...

Ja, kanske har du rätt. Iofs är det ju en skön tanke att de letar efter förmågor bland de mindre kända och hypade författarna, men måste de verkligen vara såååå obskyra och knepiga? *s*

hRaven sa...

inte läst en bok av en nobelpristagare? Hmmm, joo... om inte ni tillhörde den där skaran som inte fick läsa Steinebck i gymnasiet.
Annars är det ju Kipling, Lagerlöf, Hemingway och Sartre är de som fått "förr" sen har vi ju Lessing förra året eller han den där amerikanskan som Oprah var så förtjust i... ehhh... ja... namnet har jag glömt... men ja...
Inte läst nån av dem där? Inte ens med tvång?

Ullis sa...

vi fick inte läsa steinbeck.. eller.. möss och människor? men jag läste den aldrig..

resten av de där har jag inte ens orkat lyfta böcker av.. jag är inte sådär.. jag gillar inte klassiska böcker.. alls.. så jag är rätt o-allmänbildad när det gäller sånt..

toni morisson?

hRaven sa...

ladyn:
precis den boken får "alla" läsa på svenskan om inte annat...

Förstår vad du menar, inte direkt så att jag galopperar till närmaste bokhandel för att inhandla årets eller årens nobelpristagare. Även om jag fått läsa en och en annan under alla dem där åren jag fick för mig att börja läsa in gymnasiet om och om igen... Klassiker som det heter så fint numera. Sartre läste jag ändå.

och du hittade namnet på HON den där amerikanskan... skrev att det skulle vara en han... hmpf...

~Sol~ sa...

OK.Efter att ha kollat upp vilka som fått nobelpriset i litteratur måste jag erkänna att jag läst alster från några av dem.

Churchill
Lagerkvist
Steinbeck
Martinson
Morrison
Lagerlöf

Sartre fick visserligen priset, men avböjde. Lika så gjorde Pasternak.

Men när jag ser på listan konstaterar jag ändå att jag inte känner igen namnen på många av dem, inte ens efter att de fått nobelpriset.