fredag 9 oktober 2009

Hur gjorde de???


Idag är det rätt vedertaget att de flesta tjejer får ett otroligt sug efter choklad dagarna innan eller under de dagar de har mens. Nu pratar vi inte något kvittrande "Åh, vad gott det vore med en chokladbit" eller liknande löjl, utan mer ett morrande "Ge mig choklad så överlever du även denna dag!"

Jag vet med mig att jag många gånger avväpnat ett mindre glatt humör med en chokladbit... eller hela kakor... och så har livet känts mycket bättre igen. Hur många av er läsare har gjort detsamma? Min gissning är att det är några stycker iaf.
Men... nu till min undran... Choklad är ju en relativt ny upptäckt. Visst har indianerna i amazonas vetat om att använda kakaobönan och tugga på den etc, men kakao kom inte till västvärlden förrän på 1500-talet och då först som en besk och rätt äcklig dryck. Det tog några år innan någon kom på att den smakade bättre med lite socker och vanilj i. Det var dessutom en väldigt dyr nymodighet eftersom bönan måste importeras från Sydamerika. Choklad blev inte en "var-mans-godis" förrän rätt nyligen, faktiskt.

Hur fasen klarade de sig utan choklad? Hur gjorde de? Vad åt de istället? För inte sjutton kommer jag någonsin tro att man inte hade ett sug efter något innan choklad blev allmän egendom. Icke sa nicke!

2 kommentarer:

Ullis sa...

jag tror inte de hade det behovet då.. alltså kroppen anpassar sig ju efter det som finns, liksom.. de hade ju AVSKYTT choklad om man gav dem..

eftersom människokroppen inte är till för att äta sån kost vi äter idag har ju smaksinnet och så vidare förändrats totalt från det som var från början.. så jag tvivlar på att just "chokladsug" fanns då.. de kanske blev sugna på typ.. pinnar?

haha.. alltså chokladsuget är inget naturligt, det är ju inlärt, just för att det finns. liksom.

~Sol~ sa...

Mäh... klart du ska vara logisk och rationell om detta. Hur fasen kan man vara rationell när det handlar om choklad??? o_O