fredag 16 oktober 2009

Cyklar


Min kära gamla stålhäst har ju gått och villat bort sig. Puts väck. Jag är fortfarande sur över det och anser att klåfingriga pappskallar ska ha en rejäl knäpp på näsan. Idioter.

En vänlig själ har lånat mig en cykel i några dar. Han tyckte det lät himla jobbigt att behöva gå hemifrån före sex på morgonen för att hinna i tid till jobbet, nämligen. Jag kunde inte annat än hålla med och sken som en sol när jag slapp. Jag tror jag lyste i kapp med cykellyset när jag åkte vid tio över sex istället för kvart i i morse.

Cykeln jag lånat är av herrmodell. Det är naturligtvis inte första gången jag cyklar på en sådan, även om det inte skett speciellt många gånger i mitt liv. Att komma upp på den är inga problem eftersom jag tillhör de som haft en rätt hög mittstång på min damcykel och därför valt att svinga benet över sadeln för att kliva på och av den. Vanan inne redan alltså. Men idag tvingades jag stanna vid ett rödljus och då blev skillnaderna i ramen väldigt påtagliga. Alltså... Jag har korta ben. Hur satans skönt är det att ha en stång i vägen så att man måste hänga lite på ena sidan för att nå ner? Sen när man ska upp gäller det att balansera tramporna helt rätt för att komma upp igen. Tur att man har lite gung i kroppen. Bara att vicka lite åt sidan så rullar det åt det hållet av sig självt... =P


Varför har killar och tjejer olika rammodeller? Förr i tiden, i cykelns begynnelse, var ramen helt enkelt istället för pakethållaren så till vida att männen kunde skjutsa sina damer på den, men nu? Den där ramen är ju bara i vägen.

Damcyklarna ser ut som de gör för att kvinnorna skulle kunna cykla utan att kjolen kom i vägen. Logiskt och även om det numera inte är mer vanligt med kjol än byxor är den konstruktionen fortfarande bra anpassad efter vad man behöver. Att man inte slår i någonstans om man glömmer att luta åt sidan när man kliver av är ju ett ypperligt bevis på det. =)


Någon som vet någon fördel med att ha en herrmodell? Vore intressant att få ta del av det i så fall. =)

3 kommentarer:

Ullis sa...

jag har aldrig begripit poängen med en stång mitt i.. man tycker ju att karlarna skulle föredra en låg stång mtp paketet liksom!

har lånat pappas för stora cykel måånga gånger som liten och fått mindre trevliga upplevelser pga det *asg*

och nej, jag ser ingen fördel!

~Sol~ sa...

Jag vet att det är fördel när man tävlar eftersom ramen ger stadga så att man kan välja lättare material att bygga cykeln av, men utöver det finns det väl ingen uppenbar nytta...? Och ja, paketet borde ju jubla vid tanken på en modell med lägre ram. *S*

Bika sa...

hehe möjligtvis är väll fördelen för killen att han kan slå i familjelyckan om han vill bli steril.. men det tyckes mig som ett fruktansvärt obekvämt sätt att bli steril på, haha.

hmm, ja det var ju ett bra tips. man köper ju inte en bil utan att provköra.. haha