lördag 7 februari 2009

Tvättfru

Klicka på bilden så ser ni vad det står.

Jag har denna tavla i badrummet. Jag fick den i julklapp ett år. Det finns en historia bakom... och efter. ;)

Jag bodde tillsammans med en man som har tre barn. Jag själv har ett. Det var alltså en rätt stor familj och ni kan tänka er tvätthögen som växte trots att man slet som ett djur för att få den att minska. Jag gnällde väl lite över att de knappt hann använda kläderna innan de slängde dem i tvättkorgen....

De tröttnade på mitt gnäll och när de hittade denna tavla slog de glatt in den som julklapp åt mig. Jag kunde inte annat än skratta när jag såg vad det var. Men samtidigt gav det mig en idé. Det hade de inte förväntat sig. *hehehe*

Jag valde att bestämma att äldsta grabben, 12 år, (han som valt ut tavlan) var gammal nog att sköta sin egen tvätt. Jag skaffade en egen tvättkorg åt honom, visade honom noggrant hur tvättmaskinen och torktumlaren fungerade och skrev sedan ner allt steg för steg och fäste instruktionerna på maskinerna. Den näst äldsta fyllde 12 året efter och han även han en tvättkorg innan han fick samma genomgång. Det var liksom slut på mitt gnäll över tvätten och de använde kläderna mer än en halv dag innan de kastade dem i tvättkorgen.

Jag har tavlan kvar som påminnelse om att jag inte behöver göra allt själv.

Inga kommentarer: