lördag 21 februari 2009

Nu har jag hört allt...?


Grabbens kusin vill vara lite hipp, platsa in bland kompisarna. Det inkluderar frisyren. Jag har tidigare varit lite förskonad från sådant eftersom grabben går sin egen väg och vägrar inlemma sig i något modetåg som dikterats av någon annan. Nå, idag fick jag ett bevis på hur starkt tryck det finns i samhället.

"Oj, jag måste fixa mitt hår. Tur att jag har plattången med mig.!"

Jag tittade på den trettonåriga killen och måste ha sett rätt förvånad ut eftersom han snabbt förklarade att hans kompisar också använder plattänger. Jag tittade på honom och försökte komma på vilken skillnad en plattång skulle göra på hans korta och redan spikraka hår. Jag valde att inte kommentera mer.

10 kommentarer:

Ullis sa...

hahahaha är du säker på att erhm.. din sons kusin är alldeles heterosexuell? :D

~Sol~ sa...

Ja, han är homofob, den lilla kraken. *S*

Uppenbarligen har plattången vunnit mer mark, nu bland killar i yngre tonåren som vill ha den där speciella emo/tyck synd om mig-spretet.

Ullis sa...

hahahaha jamen de ÄR ju homofober!! just för att de är lite oroliga för hur det står till med dem själva ;) hahah.. nej då.. det kan säkert vara spännande med plattång..som.. pojke.. hahaha.. emospret regerar :P

~Sol~ sa...

Jag tror (hoppas) att han är lite för ung för att fundera på vilken läggning han har, faktiskt. *S*

Emospret med STIL, om jag får be. *ASG*

A sa...

Plattång är gay.
Har de börjat med smink också?

~Sol~ sa...

Kanelen, nix inte en sminkprodukt så långt ögat kan nå. Och jag är rätt säker på att han inte är gay. Han är bara tretton och vill passa in.

Anonym sa...

vi känner massor av killar som använder plattänger och dom är inte ett dugg gay :) det är inte särskillt gay att använda smink för killar nu heller, okej kanske om dom börjar med läppglans och mascara och skit. men det är ju jättemycket killar som använder foundations nu förtiden.

~Sol~ sa...

Lina, jag vet. Men det finns fortfarande en aversion i samhället mot att prata om detta, speciellt bland trettonåringar. =)

Grabben vill vara fin i håret, helt enkelt. Min åsikt om hans version av fin är egal. =P

*annorlunda mamma* sa...

Det ska visst vara vanligt bland högstadiekillar att använda plattång.. Min väns lillasyster, som går på högstadiet, berättade att flera killar i hennes klass gör det.. Nya tider nu :)

~Sol~ sa...

*en annorlunda mamma*, jo det är tydligen vanligare med sådant nu. Fanns inte "på min tid". Då fanns det ingen tvekan om att killen i fråga var intresserad av killar. *S*

Men vad gör egentligen det om killar är måna om hur de ser ut? Tjejer har inte monopol på det. =)