måndag 9 februari 2009

Konstellationer


Ursa Major är markerad med gult.

Att försöka se och lära sig stjärnkonstellationerna när man vistas i stan är inte det lättaste. Jag har (ibland) lyckats urskilja Stora Björn, Ursa Major, men alla gatlyktor, billysen och allehanda ljuskällor i stan gör det svårt. Jag hittar lätt Lilla Björn, Ursa Minor, och bestämde mig därför att hitta Stora Björn, som tydligen inte enbart består av Karlavagnen. Där fick jag för att jag trodde att jag kunde något om himlavalvet!

När jag lokaliserat alla stjärnor som ingår i den skulle jag söka andra konstellationer utifrån den.
Det är besvärligt. Jag måste nog ta mig bort från de glittrande och störande ljusen för att kunna se och koncentrera mig ordentligt. Helst skulle jag ha med mig någon som kan iaf några konstellationer och kan peka upp mot det enorma himlavalvet och försöka få mig att förstå. Jag letar alltså efter någon med körkort, bil OCH som kan stjärnbilder. Kan vara lika svårt att hitta som själva stjärnbilderna. =P

Jag har iaf konstaterat att jag bor på rätt ställe. Tydligen är stjärnkonstellationerna mindre tydliga på det södra halvklotet eftersom de är så vidsträckta, vilket gör det svårare att hitta dem. =)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har bil, läst astronomi på högskola, men kan ändå bara hitta Karlavagnen och Orions bälte. Ja, Polstjärnan kan jag nog peka ut också... men sen går jag bet =)

~Sol~ sa...

Attans också... Efter den mycket lovande inledningen trodde jag det skulle komma en fortsättning i vilken du erbjöd att köra ut mig på landet och lära mig hitta på himlavalvet. *S*

Nåja, man kan inte få allt... =P