tisdag 3 februari 2009

Schema


Vi ska fundera ut ett nytt schemaförslag på jobbet. Inga problem, jag gillar sådana utmaningar. Jag gjorde ett femveckors rullande schema för nio personer när jag jobbade på ett boende. Det var lite vanskligt att få till timmarna men det fanns ju mornar, dagar, kvällar, nätter, helger och sedan de alltid lika populära *host, host* delade turerna att ta till. Det schemat användes sedan i flera år, så helt ute och cyklade var jag ju inte.

Vi är (tyvärr) indelade i en grupper, varav en är en schemagrupp. Jag avskyr att hålla på med sådant i grupp. Visst är det bra att höra olika synpunkter, men tänk er själva... Sju kärringar som dravlar om vilka turer, vilka grupper och vilka tider det ska vara. Funkar inte... som det är tänkt... som ni kanse kan förstå. =P


Igår hade vi möte om detta. Bortkastad tid eftersom det enda vi kom fram till var något som tog hela 3 minter av de 50 vi satt och gafflade. Vi hade dessutom inte tillgång till ett gammalt schema eller ett ordentligt schema med barnens tider. De fanns helt enkelt inte, enligt vice chefen. Oerhört frustrerande. Jag har sedan funderat på detta under dagen. Jag frågade den mest troliga innehavaren av sagda dokument. Klart han hade dem! Jag fick kopior och kan nu använda de få minuterna av slötid jag har till att sätta ihop ett eller två förslag till nya scheman så att vi har underlag för en diskussion vid nästa möte, som är om två veckor.

Känner jag mig själv har jag fixat ett klart schema tills dess. Jag kommer inte bli populär av detta eftersom det finns några som kommer att muttra om att jag är en besserwisser/messerschmit, men faktiskt skiter jag i det. Jag skiter likafullt i att jag inte ens vet om jag blir kvar där efter den sista mars. Måste jag sitta med på schemamöten ändå kan jag lika gärna se till att det blir vettiga möten.

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag älskar utmaningar...
Är bara en aningen orolig att jag skall börja gilla fejsboken.

Hujeda mig.

Unknown sa...

ja de där med scheman är ett äventyr. helst ska det bara vara en alternativt två som sitter med ett sånt. Blir det för många viljor funkar det inte alls. Numera är det så otroligt poppis med time care och tvättstuge scheman att man kan bli gråhårig på eländet. Är så glad att min arbetsplats valt bort den biten och håller på sina traditionella scheman.

~Sol~ sa...

Meta, jag har lyckats få chefen att gå med på att jag får tid mot tid om jag gör i ordning ett eller två förslag som de andra kan nöta med. På det viset får jag lite tid jag kan ta ut när det passar och jag reducerar tiden vi måste alla måste sitta med eländet. =)