onsdag 9 september 2009

Väder


Igår dånade hela världen. Huset skakade. Jag bokstavligen såg hur vädret förändrades. Himlen blev grå i sektioner. Bilden ovan visar hur det såg ut. Snabbt gick det också. Från en klarblå himmel och värme utan dess like blev det grått och stora, väldigt tunga droppar kom ner som pilspetsar. Naturligtvis hade jag saker ute som tvunget skulle in, så jag sprang ut och på mindre än en minut var jag genomblöt. November i Sverige, släng dig i väggen!

Monsun. Just det ordet är det enda som kan beskriva upplevelsen. Iofs vet jag inte om monsuner brukar ha åska, men den här monsunen hade det. Ka Booom! Otroligt häftigt. Naturens krafter är verkligen magnifika.
Kanske blir det likadant ikväll? Jag har på avstånd sett det gråa breda ut sig över landskapet några km och kanske mil bort. Man ser väldigt långt härifrån. Bergskedjan som skiljer Portugal från Spanien skymtar i fjärran, trots att det är ett tiotal, om inte fler, mil dit.

Dånet är stillsamt så här på avstånd. Inte alls som det jag upplevde igår. Men redan har strömmen stängts av både en och två gånger för att direkt klicka på igen.
Väder är intressant. Väder är fascinerande. Väder är...

2 kommentarer:

Ullis sa...

härligt.. vi båda gillar ju åska en himla massa och jag är lite avis även om vi hade vår egen monsun här med, dock utan åska :/
kram!!

~Sol~ sa...

Ladyn - Jag har varit med om många regnoväder där hemma, men ingen var som denna. Helt sanslöst vilka stora, tunga och snabba droppar det var. Kändes mer som ett anfall än en regnskur.

Kram!