söndag 6 september 2009

Före och efter



Detta är bilder på samma träd. De är tagna med endast åtta minuters mellanrum.

Förra gången jag var här erbjöd jag mig att måla grinden. Den är fortfarande vackert mörkgrön och står emot väder och vind. Vad jag glömt från erfarenheten av att måla den är hur satans varmt det är att göra sådana saker när det är 30 grader i skuggan och det inte finns skugga ens i närheten av den plats man ska uppehålla sig vid.

"Hur jobbigt kan det vara att ansa olivträd? Piece of cake!" Mmmmm, så tänkte jag. Nu har jag ansat (dvs klippt bort grenar som växer nertill så att det ska gå att lägga ut filtar som man sedan skakar ner de mogna oliverna på) fem träd. Det tog inte speciellt mycket av min tid, men i ork och svett har det kostat massor.

Herregud. Olivlunden har hundra träd eller så. Hur fasen ska detta gå??? Jag och min stora käft!

12 kommentarer:

marbor sa...

Det där fixar du galant :D...herregud tänk på alternativet.

Vi fryser här i Sverige! Det gör vi!

~Sol~ sa...

marbor - Är det kallt hemma, alltså? Låter ju mindre skönt, faktiskt.

Ja, jag klarar det, men att gå ut och börja vid tolv är kanske inte det smartaste jag gjort. Jag ska nog ta fem-sju st tidigt på fm och sedan fem-sju st sent på em i stället. Då borde jag ju hinna innan veckan är över. =)

hRaven sa...

skulle du inte ha semester förresten?
Du kommer att komma hem brun som en pepparkaka och smärt som gasell om du håller på sådär... ;)

~Sol~ sa...

hRaven - ironi är inte alltid vackert, vännen... =P

Har du någonsin sett mig brun som en pepparkaka? Smärt som en gasell har jag ju varit så den lämnar jag utan övrig kommentar än... Hrmf!

Ullis sa...

det är inte kallt men har regnat SATAN!

dock förstår jag inte varför du ska ha så sabla bråttom!! klart som fan det blir varmt om du ska speeda igenom trädeländet!! 8 minuter!?!? nejnej, minst en halvtimma och lite fundilurande emellan så ska du se att det inte blir lika hett ;D

hRaven sa...

*ler* vet... men kunde ju inte direkt låta bli... att du ligger vid poolen och solar är ju inte direkt vad jag förknippar med dig heller... så det så...
ha det gott där nere i solen.

LenaE sa...

Ha ha, ja glappkäftar är vi allihopa..., åtminstone ibland!!
Kram på dig! / Lena E

~Sol~ sa...

hRaven - *ler*
Nej, det är inte riktigt min stil, nej, men faktiskt har jag legat och solat vid poolen idag. Jag har badat, solat, klippt träd, badat, solat ätit, kollat på tv, gosat med hundarna, strosat omkring, ätit, klippt fler träd, badat och duschat. En helt suverän dag, trots att det inkluderade en hel massa solande. *S*

Ha det gott där hemma!

~Sol~ sa...

Lena - Mmmmm, jag måste lära mig att knipa igen och inte erbjuda mig att hjälpa till hela tiden. *S* Nåja, jag blir trött av det och sover säkert gott på natten. =)

Må gott!
Kram

~Sol~ sa...

Ladyn - om jag tar det lugnt står jag i solen mycket längre. Ingen bra idé när det är 35 grader i skuggan. Nej, bättre då att jobba på och sen komma ut ur solens heta strålar. =)

Förresten är det satans skönt att jobba på och sen slänga sig i poolen. *S*

Virvelvinden sa...

jag kan komma och hjälpa dig :). Ser ut som du gör ett jätte fint arbete. Kom ihåg att du har semester, njut njut. Fudnera om när du kommer hem och hösten börjar tränga på om du ska få ha lite kockskola för mig, behöver få lite nya bra ideer.

~Sol~ sa...

Virveln - det är tyngre än det ser ut, så akta vad du erbjuder. *S* Jag hinner njuta en hel del under dagen även om jag ämnar slita en del av den. =)

Klart vi kan kirra lite matlagning ihop. =)
Kram