torsdag 10 september 2009

Lång natt

Jag valde att gå lägga mig strax före midnatt. Alla funderingar på monsterspindlar förpassades långt bak i skallen och murades in. Det funkade, iaf tillfälligt. Efter någon timme under vilken jag tänt lampan x antal gånger och kollat väggarna kände jag att jag faktiskt var på väg att somna.

Ka Boom!

Satan i gatan vilket åskväder! Jag som tyckt att det var magnifikt kvällen innan. Nu var det helt otroligt magnifikt. Jag antar att det inte bara är spindlar som har storebröder... Jag skojar inte när jag säger att huset skakade. Saker omkring hela huset skallrade och det är snudd på att jag kan svära på att sängen bokstavligen skakade trots att den står på ett väldigt stadigt stengolv.

Blixtar lös upp rummet så pass att jag slapp tända lampan regelbundet för att syna väggarna. Ett plus mitt i allt. =P Mullret var mindre ett muller än skarpa knallar. Faktiskt lät det som om någon avfyrade en kanon i närheten eller snärtade med en piska. Någon timme in i denna elektriska storm kom regnet. Torrråska i all ära, men när regnet smattrar ner som projektiler samtidigt som knallen från åskan och blixtarna viner är det verkligen häftigt.... när man är inomhus, vill säga.

Det tog några timmar, men till slut somnade jag av ren utmattning. Sömnen blev dock kort eftersom jag av någon anledning vaknar före åtta här. Har inte slagit fel någon gång hittills. Nåja, hänga lite tvätt (jodå, solen är tillbaka) och sedan frukost kändes som en bra början av dagen.

Tvätten hängdes utan större problem än att jag sjönk ner när jag gick eftersom det var så blött i marken. Härligt med vägar och gårdsuppfarter av packad lera. ;) Frukosten var heller inge problem i sig, men när jag kom in köket upptäckte jag att strömmen gått någon gång under natten. Proppskåpet var ju lätt att hitta. Men sen då??? Ovanför alla enskilda reläer står det något på portugisiska. Jag listade ut de flesta, men vad hjälper det mig när jag ändå inte vet hur sjutton man byter och det dessutom inte är något elektriskt alls som funkar?



Jag valde till slut att prova att slå på och av den största relän. Den orangea som sitter under de andra. Ta mig tusan att jag hade sådan tur att det funkade! Det måste finnas någon form av överladdningsskydd som gör att den slår av när åskan kommer för nära. Vilken satans tur! Jag hade liksom ingen lust att ringa numret jag har för att försöka förklara för en äldre portugisisk herre att strömmen gått på Monte do Chaparral och att jag inte har någon som helst aning om hur man fixar det. Hurra för huvudströmbrytare!

2 kommentarer:

marbor sa...

Det där är ju ett sånt där modernt proppskåp där man inte behöver byta proppar :D...man bara flippar lite på knapparna och återställer...fiffigt som tusan

Och faktiskt är jag riktigt avis på ditt åskväder. Jag njuter till fullo när det åskar ute. Respekt har jag, men oj vad fashinerad jag är :D

~Sol~ sa...

marbor - Mmmm, som om jag hade någon aning om det, jag som alltid bott i lägenhet och som faktiskt väldigt sällan sett insidan på ett proppskåp under min levnad. =P Men jag är tacksam över att det var så enkelt. *S*

Ja, det är häftigt som fan. Två stycken har jag varit med om hittills. Kanske blir det ett till ikväll...? Det är ju slutet av sommarperioden (men ändå 32 i skuggan idag) nu och den kallare luften har börjat komma och vill konkurrera ut den varmare. =)