måndag 28 september 2009

Jag mötte en person

Den personen blev viktig för mig. Vi lärde känna varandra, vi blev vänner. Sådana där som kunde prata om precis allt. Visserligen träffades vi aldrig, men vi blev ändå nära vänner. För folk som inte pratar med folk på nätet är det ett svårt koncept att ta till sig. Men det ändå ett faktum. Om man pratar med någon ofta och samtalen berör mer än det mest ytliga lär man snart känna varandra väl. Man kan bli vänner.

Personen jag mötte var intelligent och vältalig. Han hade en stor skopa humor och kunde uttrycka sina åsikter på ett sätt som skapade diskussioner. Han ställde frågor och ifrågasatte när han inte förstod eller tyckte annorlunda. Han uttryckte ibland osäkerhet och bad om råd. Många timmar gick medan vi pratade. När vi inte pratade online gick det sms i mellan.

Ja, den personen blev viktig för mig. Den personen blev verklig för mig. Ibland gick det upp, ibland gick det ner, ibland var det bara trams och flams och ibland var det allvar. De olika delarna utgjorde en helhet. Under otaliga samtal lärde vi känna varandra och jag gillar den person jag såg bakom orden.

Nu har jag fått höra att den personen jag lärt känna valt att utge sig för att vara ytterligare personer online. Att personen bågat och lurats. Hittat på olika alter egon och lekt med folk. Det är absolut ingen omöjlighet. Vi pratar ju ändå om nätet. Det finns folk till allt. När jag först hörde det blev jag inte bestört. Jag blev heller inte arg. Jag blev mest ledsen och besviken. Inte för min egen skull, utan för att om personen verkligen gjort så här har han valt att kasta bort något väldigt bra.

Men faktum kvarstår. Jag mötte en person. Kanske är det bara ett alter ego, en uppdiktad personlighet, en ploj... Men för mig spelar det ingen roll. Den personen jag pratat med så mycket, som jag lärt känna, som jag bryr mig om... Det är ändå en person, oavsett. För mig har den personen varit viktig. För mig har det betytt massor. För mig är den personen värd att tyckas om. Även om denna person fabulerat, anpassat och konstruerat är det icke desto mindre en sammansatt personlighet som varit en givande kontakt för mig. Att kontakten sedan brutits sedan ett tag tillbaka är helt enkelt som det är. Att kontakten var betydelsefull för mig innebär inte nödvändigtvis att den var det för honom. Så är det ju i alla relationer.

4 kommentarer:

A sa...

Den var betydelsefull.

Förlåt.

~Sol~ sa...

Hör av dig ordentligt är du snäll.

Marky sa...

I heard it all now...en givande kontakt med en person som fabricerat ihop flera olika liv för flera olika personer? J-Ö-S-S-E-S!!!!!

~Sol~ sa...

Marky - Jag förstår att det kan vara svårt att ta till sig, men faktiskt är det så. Den personlighet han använde sig av när han pratade med mig gav mig massor. De samtal vi hade och det han sa då var sådana som gav mig utbyte inom det vi pratade om, fick mig att se saker på andra sätt och fundera. Att det för honom kanske var en lek, något han roade sig med när han inte var upptagen med att flirta med sitt harem, spelar ingen roll.Visst önskar jag att den person han visade mig är den han är, men i ljus av allt som framkommit är det ju befängt att tro det. Men det är ju ändå egalt om han heter Patrik, Christoffer, Andreas, Alex, Sune, Tomas eller vad fasen som helst när det ligger på den nivå vi haft.

Att det sedan visat sig att han tydligen inte varit speciellt sanningsenlig med det han berättat om sig själv berör faktiskt mitt liv väldigt lite i längden. Jaha. Det är en person jag aldrig träffat. Självklart svider det att någon ansett att man är så lite värd att det är ok att ljuga för en, men i längden skadar det mig inte mer än att jag blir lite mer försiktig i framtiden. Visst förstår jag att tjejerna som lagt ner känsla och hopp i honom mår dåligt av det och vill lyncha honom, konstigt vore annars.

Det han gjort är ruttet. Handlingen är fruktansvärd. Han har utnyttjat personer och lekt med dem. Det finns ingen ursäkt för ett sådant beteende. Ändå anser jag att det, för mig, varit en givande kontakt.