fredag 29 januari 2010

Morgonnyheter

Dagens titt i diverse onlinenyhetsförmedlare visar ett brett spektrum av elände.

En man som misshandlat sin fyraåriga son fick fyra månader och 12 000 i skadestånd att betala till sonen. Eftersom han suttit häktad länge är han fri om några veckor. De sociala myndigheterna utreder nu sonens situation. Jag är tyvärr cynisk nog att undra hur detta ska gå. Och vart ska sonen bo när pappan kommer ut (utgår från att utredningen drar ut på tiden)?

En svensk man har valt att leva som en munk. I tidningen vinklar de hans tillvaro som ensam. Är det inte upp till honom själv att bedöma om han känner sig ensam eller om det bara är skönt att leva i symbios med sin tro?

Ett litet flickebarn föddes helt utan ögon. Hennes femtonåriga mamma säger "Jag kommer att behandla henne som vilket barn som helst". Det skrämmer mig lite att den unga flickan kände ett behov av att betona det.

En högt uppsatt polis har missbrukat sin ställning för att kunna begå sexbrott. Det underminerar förtroendet till polisväsendet, men samtidigt är det inte underligt/ovanligt att en intelligent psykopat/sociopat jobbar för att manipulera sin omgivning för att få en ställning i vilken h*n kan utöva sina böjelser och samtidigt fippla bort misstankar om det.

Ursut, det svenska 80-talets största skurk, är åter på tapeten. Han har begått brott i Rumänien och sitter numera häktad där. Och? Låt dem behålla honom.

Salige påve Johannes Paulus II kan bli helgonförklarad. Anhängare till den numera förmultnade påven menar på att JP II´s val att pina sig själv med slag och halvsvält för att påminna sig om Jesus lidande visar att han förtjänar att bli kallad helgon. Jag kallar det galenskap och masochism, men vad vet jag?

Vem av oss tror att Octomom, kvinnan som födde åtta barn på en och samma gång, blivit smal och fin naturligt efter bara ett år efter förlossningen? Hon, som dessutom har sex barn sedan innan, visar nu upp sig i bikini för de tidningar som betalar tillräckligt bra. Skönt. Då blir hon inte efter i avbetalningarna till plastikkirurgerna.

Det finns naturligtvis fler nyheter som skriks fram i svarta rubriker, men jag orkade inte fördjupa mig i dem speciellt. Elände sveper över oss ändå, jag behöver inte veta alla miserabla detaljer om den olycka som drabbat någon stackars människa i Långtbortistan.

6 kommentarer:

Bika sa...

Det finns en del likheter i serien, speciellt i de första avsnitten. sen har de ju gjort om vissa grejer som de absolut inte borde, som tex grundläggande saker och tom hårfärg hos vissa. det är inte coolt.
men i övrigt är serien kalasbra :)

ullrika sa...

alltså. nu har jag uppdaterat mig hos dig och jisses, jag fick verkligen hålla igen för att inte kommentera varendaste inlägg för det gåår ju bara inte - hinner inte helt enkelt!!

men. kvicktkvickt;

JP II var otäck på många vis. att han svalt sig hörde inte till nåt av dessa.

det får räcka så. och att jag biter mig i tummen för att inte skriva nåt verkligt elakt om din sons pappa. en vuxen man som inte kan bete sig som en sån... :(

~Sol~ sa...

Bika - Jag ger mig till tåls tills på fredag istället för att söka rätt på serien online. Kanske får jag någon behållning av den trots skillanderna. =)

~Sol~ sa...

Ullisen - Ja, jag kan inte annat än hålla med alla tankar du än må ha om sonens pappa. Går helt enkelt inte att låta bli. =/

Ja, JP II var en otäck typ. Men faktiskt... vilken påve har inte varit det? Det är väl ett kriterium att påvarna ska vara de mest fanatiska och egendomliga (på gott och ofta ont) på många olika vis?

Men angående att kommentera alla inlägg, det behöver man inte göra. Man kan ha åsikter, helt klart, men man kommenterar bara det man känner att man vill. =) Och eftersom jag vet att du är väldigt upptagen förstår jag att det var en del för dig att ta igen, även om jag inte skriver lika många inlägg nu som tidigare. Hoppas familjen mår bra. =)

ullrika sa...

"problemet" i mitt fall är att jag vill men inte kan (läs: hinner)! jag prioriterar läsa, kommentarer kommer, jag lovar!!

~Sol~ sa...

Inge fara, ullisen. Du kommenterar ju bara om du vill/kan, det är så det funkar. Visst är det kul när man får respons, men det är ändå frivilligt. =)