fredag 8 januari 2010

Idag


Jag har haft fullt upp hela veckan. Inte sjutton har det märkts att jag blev arbetslös i måndags. Men idag... Idag har jag gjort... ingenting! Nu vet ju alla att det egentligen är omöjligt att göra ingenting en hel dag, men jag har ändå inte gjort några måsten. Det har varit otroligt skönt! Umgicks lite med sonen på förmiddagen, innan han fick bättre för sig och försvann som en avlöning. Så var det med den dagen tillsammans. Han visst inte när han skulle komma hem och sex timmar senare har jag fortfarande inte sett röken av honom.

Ett långt, hett bad var givet när jag fick tid för mig själv. Det var otroligt skönt att mjuka upp lederna (jag höll av misstag på att säga musklerna) lite. Fanns behov av det må ni tro.


Lilla farmor fick ett tvåtimmars besök. Alldeles för länge sen jag hälsade på henne. Jag måste skärpa mig.
Trist att äta ensam, men samtidigt blev det oerhört lite disk att ta hand om.

Började på en ny bok i eftermiddag. Jag vet inte varför jag envisas. Jag gillar helt enkelt inte Camilla Läckbergs böcker om Fjällbacka. Ändå är detta den femte i sviten jag läser. Man kan ju tycka att jag vid detta laget kommit fram till att jag inte ska läsa fler eftersom det tar mig hur lång tid som helst att komma in i boken och jag inte ens då gillar den. Nej, inga fler av henne sen.


Musiken dånar. En salig blandning av allt möjligt. Och ingen tonåring som går och skruvar ner.


Jepp, detta har varit en bra dag. =D

6 kommentarer:

Anonym sa...

Gillar inte heller Läckberg. Inte alls och jag skulle aldrig lyckas traggla mig igenom hela fem stycken! Hade nog med den enda jag läst hela och den jag påbörjade men aldrig läste klart.

~Sol~ sa...

Jag har en hemsk vana av att alltid läsa ut de böcker jag påbörjar. Gällande Läckberg får jag skylla anledningen på att jag påbörjar nya böcker av henne på total sinnesförvirring. Hon förtjänar absolut inte den hypen hon omgärdas av.

Anonym sa...

Livet är för kort för dålig litteratur, är mitt motto när jag slår ihop skiten med gott samvete :)

ullrika sa...

är det inte så med Läckberg att hon funkar ungefär som Mankell? ingen gillar men "alla" läser. själv har jag ännu inte gett mig på varken henne eller den där långa norrländskan (kommer inte på vad hon heter, feminist och skriver om Annika Bengtzon). trivs helt enkelt utmärkt med att fortsätta leva i tron att deras böcker är "dåliga". trots att de säkert inte är sämre än nån annan nutidsfiktion som skrivs (hit räknar jag t ex Dan Brown, som jag inte heller läst...!)!

~Sol~ sa...

ametrin - så kan man se det. Jag väljer hellre att läsa ut allt jag påbörjar för att sedan kunna njuta än mer när jag hittar något riktigt bra. Referensmaterial,du vet. *S*

~Sol~ sa...

ullisen - Jag har läst alla de tre du nämner. Av dem måste jag säga att Dan Brown lyckats väl med två av böckerna medan de andra faktiskt går under kategorin skit. Den förlorade symbolen var en orgie av upprepat dravel om Frimurarorden som fick en härlig twist genom att allt skulle ses frireligiöst också. Halleluja, vilket elände det i slutändan blev.

Många gånger finns det anledning att inte läsa de mest hypade författarna, det håller jag med om. Jag blir lite anti när något blir så uppschaussat, så det tar en satans lång tid innan jag ger mig på just det. Ändå brukar jag läsa det till slut, mest för att jag inte vill döma något utan att ha baserat det på egen åsikt. Efter att jag läst det får jag däremot tycka vad som helst utan hämningar. =P

Vill du läsa något som fångar en direkt ska du läsa "Matildas sista vals" av Tamara McKinley eller "Skicka vidare" av Catherine Ryan Hyde. "Ängeln på sjunde trappsteget" av Frank McCourt är också en som håvar in en direkt. Väldigt emotionella berättelser så du ska kanske vänta tills du inte längre är så hormoniell. ;)

Trevlig läsning. =)