tisdag 26 januari 2010

Knäppa amerikaner?


Jag gillar historia. Jag har en tendens att fastna i underliga funderingar. Två faktum som utgör delar av mig. Ofta sammanfaller dessa två eftersom det finns mycket underligt i historien.

Det jag fastnat för just nu är vad amerikaner har en förkärlek att skrika när de ska göra något modigt, vågat, farligt, dumdristigt eller bara rent korkat. Jag förstår att de förknippar den personen med mod, integritet och stor jävlar anamma, men samtidigt är det aningen lustigt att de använder hans namn som de gör.

Geronimo var chirichua-apache, en svuren fiende till de vita. Han gjorde vad han kunde för att besegra dem när de ville fösa undan hans folk i reservat. Tillsammans med endast 34 krigare flydde han från sagda reservat i Arizona och under det år de härjade dödade de ett tusental vita människor och mexikaner. Han stod upp mot den överhet som hotade och använde list, skicklighet och oväntade manövrar till att hålla sig undan den amerikanska armé.

Visserligen tillfångatogs han av sagda armé och fördes sedan till ett arbetsläger i Florida där han tillbringade två år innan han återförenades med sin familj i Alabama. Bondelivet väntade där tills de omplacerades till ett bondeliv i Oklahoma.
Geronimo blev tydligen en rätt hyfsad bonde som lyckades försörja sin familj på detta värv. 1909 dog han, 79 år gammal, utan att återse sitt älskade Arizona. Han begravde stridsyxan i september 1886 och levde i fred med de vita under resten av sitt liv, men hans anda var inte besegrad.

Idag äras hans namn och hans svurna fiender använder sig av det som ett medel att peppa sig själva innan de utför något som innebär en utmaning. Amerikaner är fan experter på att förvränga historien så att den passar dem.

När jag kollade upp årtalen för att vara säker på att skriva rätt fann jag en lustig detalj. En av de mest ärade chirichuahövdingarna hette Chihuahua. Undrar om han skulle vara glad över att en av de minsta och bjäbbigaste hundraserna är döpta efter honom?

2 kommentarer:

Alex sa...

Har du sett filmen "Geronimo" med bl.a Gene Hackman och Robert Duvall?

Jag gillade den filmen för den har lite paralleller med Andra Världskriget. Filmen handlar just om det du har skrivit om gällande Geronimo och hur grymma amerikanarna var gentemot indianerna.

~Sol~ sa...

Nej, jag har faktiskt inte sett den filmen. Har dock sett andra filmatiseringar om honom. Intressant som sjutton.

Det låter som en film jag ska söka rätt på. Jag gillar när filmer får en att tänka till.